Marek Jaszczyński
[email protected]
W budynku przy ulicy Wielkopolskiej 32, w latach 1907-1917 mieszkał Emil Stoewer. To on wraz z bratem Bernhardem byli właścicielami Stoewer-werke A. G. vorm. Gebrüder Stoewer Kraftfahrzeugfabrik.
Fabryka mieściła się przy alei Wojska Polskiego 186 (dawniej: Falkenwalderstrasse). Od 1899 r. nosiła nazwę Fabrik für Motorfahrzeuge Gebrüder Stoewer. Po wojnie mieściło się tu Polmo.
- To kolejna odsłona tablicy na elewacji kamienicy ze szlaku "Kamienice Szczecina:" - mówi Justyna Machnik, koordynator projektu "Kamienice Szczecina", przewodnik miejski. - Z tej okazji przybraliśmy kamienicę w maszynę do pisania, maszyny do szycia, był także rower, czyli to wszystko, co było produkowane w fabryce braci Stoewer.
Tablicę odsłoniła Jutta Barckmann z Hamburga, wnuczka Bernharda Stoewera Juniora, brata Emila. Dla pani Jutty nie była to pierwsza wizyta w naszym mieście. W ubiegłym roku uczestniczyła w 11. rajdzie zabytkowych pojazdów wokół Zalewu Szczecińskiego. Tak jak wówczas - i dziś przyjechała do nas swoim stoewerem R 150 w wersji cabrio.
- To kabriolet model 150, ma napęd na przednie koła, był produkowany w latach 1934-1935. Jego czterocylindrowy silnik o pojemności 1466 ccm pozwalał osiągnąć prędkość maksymalną 105 kilometrów na godzinę - mówi pani Jutta.
Gościem uroczystości był także Manfred Bauer, prowadzący w heskim Wald-Michelbach najsłynniejsze muzeum w Europie poświęcone szczecińskiej wytwórni braci Stoewer. Są tu samochody, rowery, a nawet maszyny do pisania oraz maszyny do szycia.
Historia fabryki w pigułce Bernhard wraz z bratem Emilem pod koniec XIX wieku produkował w zakładzie obrabiarki, rowery, maszyny do szycia i pisania. Stoewerowie podjęli decyzję o zainwestowaniu w niepopularne jeszcze automobile. Już w 1899 roku skonstruowano pierwsze samochody. Najpierw był to trójkołowiec, później czterokołowiec. Na przełomie wieków w szczecińskiej fabryce rozpoczęto seryjną produkcję samochodów. Pojazdy produkowane przez firmę Stoewer cechowały się nowatorskimi rozwiązaniami konstrukcyjnymi. Pojawiły się tutaj samochody z napędem elektrycznym i jak i pierwsze w Niemczech pojazdy z przednim napędem. W 1945 roku fabryka uległa zniszczeniu; po odbudowie znajdowała się na jej miejscu Szczecińska Fabryka Motocykli, gdzie powstawał junak. Następnie w tym miejscu działała Fabryka Mechanizmów Samochodowych "Polmo".
Kamienice Szczecina:
- Kolejny przystanek na szlaku "Niezwykli szczecinianie i ich kamienice"
- Szczecin: Poznali tajemnice niezwykłych kamienic [zdjęcia]
- Spacer śladami kamienic znanych szczecinian [zdjęcia]
Wybory samorządowe 2024 - II tura
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?