Kajakowa wyprawa "Szlakiem Robiena" - Weekend z Wiosłem

Robert Filipski
Wiking - Szczecin
20 sierpnia 2011 roku 28 osób ruszyło na kolejną wyprawę kajakową po akwenach wodnych Szczecina. Tym razem hasłem przewodnim był znany leśnik i ornitolog szczeciński Paul Robien.

Znowu pływaliśmy po Szczecinie spoglądając na niego z innej perspektywy. Niektórzy powrócili pamięcią do czasów, gdy plaża Mieleńska była czynna i tłumnie odwiedzana przez szczecinian i turystów, dopływających na nią stateczkiem 'Białej Floty" z Wałów Chrobrego.

W Szczecinie nic się nie dzieje, jak piszą wieczni malkontenci, my zaś ukazujemy co weekend, że jest co robić i aktywnie można spędzić czas wolny a nie siedząc przed komputerem i zrzędząc jak to jest źle. Każda sobota i niedziela czeka na Was.

Zbiórka uczestników odbyła się na początku ulicy Hryniewieckiego. Wyprawa była "dziewicza", zarówno my jak i uczestnicy płynęliśmy nią pierwszy raz, co dodawało smaczku. Na miejscu powitał nas dość silny wiatr, któremu jednak nie udało się przestraszyć uczestników wypadu. Po szybkim zwodowaniu ruszyliśmy na szlak.

Minęliśmy stocznię remontową i skręciliśmy w kanał Wrocławski poruszając się jego prawą stroną. Po drodze minęliśmy najstarszy dok świata z 1880 roku, który funkcjonuje do dzisiaj.

Wpłynięcie na Duńczycę uderzyło nas wiatrem, ale ładna panorama Szczecina z tego miejsca łagodziła skutki silniejszego wiosłowania. Dopłynęliśmy do Przekopu Mieleńskiego. W tym miejscu należy zatrzymać się i rozejrzeć czy nie przepływa jakowyś statek, który ma pierwszeństwo. Ruch czasami jest dość spory.

Po przecięciu przekopu, wpłynęliśmy kanałem na jezioro Dąbie. Wbrew obawom, że silny wiatr spowoduje falowanie, było dość spokojnie, gdyż zalesiona wyspa Wielka Kępa, osłaniała brzeg naszej wędrówki. Skręciliśmy w lewo i po chwili byliśmy już na plaży Mieleńskiej, gdzie leniuchowaliśmy prawie pół godziny.

Po odpoczynku wróciliśmy z powrotem wzdłuż brzegów Wielkiej Kepy i mijając zatokę Jesietrza wpłynęliśmy w Mały Rów MIeleński. Skręciliśmy w prawo i Regalicą płynęliśmy wzdłuż brzegów Sadlińskich Łąk - zwanych również wyspą Robiena.

To właśnie tutaj mieszkał i działał znany leśnik i ornitolog szczeciński Paul Robien. Niestety to zapomniana sylwetka i jedynymi śladami jego działania jest tablica pamiątkowa i pozostałości ruin jego leśniczówki.

Zapraszamy do zapoznania się z sylwetką leśnika i twórcy stacji ornitologicznej jak i odkrywcy walorów jeziora Świdwie - Paul Robien.

Czeka nas troszkę przedzierania się na wyspie, ale na pewno każdy da sobie radę.

Z wyspy wpłynęliśmy z powrotem na Parnicę i i wróciliśmy w miejsce startu. Z tego miejsca możliwe jest również wpłynięcie w jezioro Małe Dąbie jeśli skręcimy na wschód.

Płynąc wzdłuż brzegów jeziora w kierunku wschodnim i południowo-wschodnim dopłyniemy do krańca jeziora gdzie umiejscowiony jest HOM. Po drodze można podziwiać szereg marin z przepięknymi jachtami. Jednak tą opcję polecamy gdy nie ma bardzo silnego wiatru. Sami musicie ocenić stan bezpieczeństwa i swoje możliwości.

Trasę tą polecamy każdej osobie czy grupie. Wystarczy tylko wynająć kajaki, przetransportować je i ruszyć na akweny wodne.

Dojazd autobusem linii 76 (wysiadamy na przystanku Hryniewieckiego nż. Z przystanku do miejsca startu tylko 30 metrów. Trasa spływu: Parnica - Kanał Wrocławski - Duńczyca - jezioro Dąbie - Plaża Mieleńska - jezioro Dąbie - Regalica - Sadlińskie Łąki, tablica Robiena - Parnica.

Należy pamiętać, że w przypadku silnych wiatrów na jeziorze Dąbie możliwa jest duża fala i wówczas odradzamy pływanie kajakiem.

Naszą wyprawę możemy zakończyć w miejscu startu lub na Harcerskim Ośrodku Morskim przy ul. Żaglowej co znacznie obniża koszty transportu. Na miejsce startu i z HOM-u możemy spokojnie poruszać się komunikacją miejską. Czas pokonania trasy ok 4-5 godzin w zależności od ilości i czasu postoju.

Szczegóły www.kajaki.szczecin.pl.

Serdecznie dziękuję w imieniu organizatora - Międzyszkolnego Klubu Sportowego "Wiking" za dofinansowanie wycieczek Weekend z Wiosłem ze środków Gminy Miasto Szczecin. Pamiętajcie o numerach alarmowych WOPR - 601100100 w całym kraju i lokalnym tylko w Szczecinie 984.