Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Jest szansa, że zabytkowa wiata na Pogodnie będzie uratowana

Redakcja
wizualizacja architektów
Wiata na peronie Pogodno, to unikalny przykład nurtu w architekturze, modernistycznego ekspresjonizmu konstrukcyjnego. Teraz, gdy mają być przebudowywane przystanki Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej, wiata może zostać zniszczona.

Głównym przedstawicielem tego nurtu w Europie był włoski inżynier i architekt Pier Luigi Nervi.

- Wiata na Pogodnie reprezentuje najlepsze wartości spotykane w realizacjach Nerviego - uważa arch. Tomasz Sachanowicz. - Charakterystyczna, pozginana niczym origami forma zadaszenia pozwala na zastosowanie cienkościennej powłoki żelbetowej, ponieważ sztywność konstrukcji osiągnięta jest tutaj poprzez współdziałanie formy i materiału.

Trzej młodzi architekci, Krzysztof Żywucki, Igor Klyus i Sebastian Łabędź zaproponowali Stowarzyszeniu Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego, które odpowiedzialne jest za budowę SKM, zachowanie historycznej wiaty oraz taką przebudowę peronów, by nie trzeba było jej niszczyć.

- Dziwi nas to, że nikt do tej pory niczego konkretnego nie zrobił, aby uratować to zadaszenie, choć jego wartość w środowisku architektów jest powszechnie znana - mówi Igor Klyus, jeden z autorów koncepcji zachowania wiaty.
Okazuje się jednak, że przebudowa trzech przystanków „polickich”, w tym peronu na Pogodnie, nie zależy od SSOM, a od PKP PLK.

- Odbyło się już spotkanie z młodymi architektami - mówi Artur Ratuszyński z SSOM. - Uznaliśmy, że propozycja jest warta rozważenia i nadania oficjalnego biegu, dlatego też 6 sierpnia sprawa została zasygnalizowana i przekazana PKP Polskie Linie Kolejowe celem poddania analizie możliwości wdrożenia.

Dodaje też:
- Będziemy nadal rozmawiać z partnerem, PKP PLK o wartości pomysłu młodych architektów.

Należy nadmienić, że realizacja postulatu zachowania i odbudowy wiat jest trudna z kilku powodów. Przede wszystkim dlatego, że pomysł architektów pojawił się na etapie po przeprowadzeniu procedury przetargowej i wyborze wykonawcy przez PKP Polskie Linie Kolejowe. Wszelkie decyzje o ewentualnych zmianach zawartej umowy PKP PLK przeprowadzić musi po wielowątkowych analizach formalno-prawnych, technicznych i finansowych.

To, że wiata jest unikatowa, wiedzą wszyscy szczecińscy architekci. Co nie znaczy, ze wie o tym PKP PLK.

- Reprezentowana przez ten skromny obiekt jedność architektury i konstrukcji jest dziś wciąż popularna w architekturze światowej, a w szczególności szwajcarskiej - opowiada arch. Tomasz Sachanowicz. - Znamienitym przedstawicielem takiego podejścia jest światowej sławy architekt Christian Kerez, profesor ETH w Zurychu. Stąd chociażby wiata przystankowa Szczecin - Pogodno jest obiektem charakterystycznym i unikalnym w skali Szczecina i jako taka warta jest zachowania.

Na razie nie wiadomo, jaką decyzję podejmie kolej. Ciekawe jest to, że konserwator zabytków, który swego czasu tak walczył o zachowanie kina Kosmos i sprzeciwiał się jego wyburzeniu, w tej sprawie nie zabrał jeszcze głosu.

Zobacz także: 20 tysięcy balonów z wodą poszło w ruch na Jasnych Błoniach

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Jest szansa, że zabytkowa wiata na Pogodnie będzie uratowana - Głos Szczeciński

Wróć na szczecin.naszemiasto.pl Nasze Miasto