Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Jak dobrać plecak dla dziecka? Zobacz, co radzą specjaliści [wideo]

Redakcja
Plecaki ponad miarę wypełnione z jednej strony potrzebnymi, z drugiej jednak zupełnie zbędnymi przedmiotami, obciążają kręgosłup dziecka, który jest przecież w fazie rozwoju. To powoduje jego deformacje. Podobnie jest ze złym ustawieniem biurka i krzesła. Jak postępować? Radzi lek. med. Elżbieta Iglewska, lekarz specjalista rehabilitacji medycznej.

Po pierwsze rodzic powinien zweryfikować zawartość plecaka, ograniczyć do minimum wszystkie zbędne rzeczy i co jakiś czas zaglądać do plecaka dziecka, bo może okazać się że nosi ono dwa piórniki , 3 zestawy kredek i 2 komplety mazaków, a i jeszcze śniadanie z ubiegłego tygodnia... Przede wszystkim trzeba zaszczepić w dziecku bakcyla "ruchu" bo silny gorset mięśniowy jest hamulcem dla wszelkiego rodzaju deformacji, a dodatkowo ruch to endorfiny -hormon szczęścia -więc uśmiechnięte dzieci.

Wybierając się z pociechą po "wymarzony" plecak powinniśmy kierować się nie tylko wizerunkiem popularnego bohatera na nim lub logo modnej firmy, ale funkcjonalnością.

Plecak powinien mieć usztywniony tył, wiele komór i szelki o dopasowanej do postury dziecka szerokości i rozstawie. Maksymalna waga plecaka wraz z zawartością nie powinna przekraczać 10 proc. wagi ciała dziecka, które będzie go nosiło. Rozsądnemu rodzicowi wystarczy spojrzenie na sylwetkę dziecka, które ma zbyt ciężki plecak, by zrozumieć, że coś jest za ciężki.

Nie tylko rodzaj plecaka, ale także sposób jego noszenia ma znaczenie. Umieszczanie plecaka na jednym ramieniu powoduje asymetrię obciążenia i konieczność równoważenia ciężaru i wychylenia w stronę przeciwną , unoszenia obciążonego barku. Na ogół dziecko nosi plecak ciągle na tym samym ramieniu utrwalając złą postawę, przyczyniając się do utrwalania wady postawy, stymulując rozwój skrzywienia kręgosłupa.

Zapobieganie wadom postawy to dbałość o harmonijny rozwój dziecka. Zaczyna się już od okresu płodowego, kiedy w czasie ciąży matka przez prawidłowe odżywianie i tryb życia zapewnia dostarczenie odpowiedniego budulca i prawidłowy rozwój płodu. Odżywianie niemowlaka i później dziecka dostosowane do wymagań wzrostowych. Dbanie o dobór odpowiedniego materaca w łóżeczku, zapewnienie odpowiedniego obuwia, gdy zacznie chodzić, koniecznie usztywniające pięty. Wybór zabawek, które będą rozwijały a nie spaczały rozwój (np. chodziki). Zapewnienie dziecku swobodnego i naturalnego rozwoju fizycznego, stymulowanie a nie wymuszanie określonych zachować np. sadzanie dziecka, które samodzielnie tego nie robi. W momencie gdy dziecko samodzielnie chodzi, biega należy stymulować jego rozwój fizyczny poprzez zachęcanie do wszelkiej aktywności fizycznej, najlepiej jeśli będzie to zgodne z jego upodobaniami. Można zachęcać dziecko do pływania, jazdy na rowerze, tańca, sztuk walki.

Jednakże trzeba zaznaczyć, że aktywność powinna być systematyczna i dostosowana do możliwości dziecka. U dzieci w wieku szkolnym należy zwrócić uwagę na to jak wygląda i jak ciężki jest plecak i odpowiednio dostosować biurko i krzesło do wzrostu. Ważne jest też co nasza pociecha jada w szkole, bo nadwaga często jest przyczyną wielu deformacji sylwetki.

U młodszych dzieci -kilkulatków dominują wady osi kończyn dolnych: koślawość, szpotawość stawów kolanowych, wady stóp: stopy płaskie, płasko-koślawe. U dzieci starszych wady dotyczą już kręgosłupa i tutaj pojawiają się skrzywienia boczne kręgosłupa (skoliozy), czy wady w płaszczyźnie strzałkowej - plecy okrągłe , płaskie , wklęsło-wypukłe , asymetria długości kończyn dolnych.

Dziecko w okresie szkolnym spędza wiele godzin w szkolnej ławce, na której jakość rodzice mają niewielki wpływ, ale również w domu i tutaj to rodzice decydują jak będzie wyglądało stanowisko "pracy i dowodzenia" pociechy. Biurko musi być dopasowane do wzrostu dziecka, fotel dopasowany tak, by gdy dziecko siedzi, udo z podudziem tworzyło kąt prosty przy stopach postawionych na podłodze. Ważne jest też dobrze dobrane oświetlenie, które powinno zapewniać dobrą widoczność i znajdować się w zależności od tego czy dziecko jest praworęczne- z lewej strony czy leworęczne z prawej strony biurka.

Monitor komputera musi znajdować się na wysokości oczu na wprost patrzącego. Długość czasu spędzanego przy biurku powinna być dostosowana do wieku dziecka . I tak u dzieci w pierwszych latach nauki non -stop oznacza kilkanaście minut do 20, u starszych do 30 minut po których należy zrobić przerwę , wstać wykonać kilka ćwiczeń, zmienić punkt na który się patrzy.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Co włożyć, a czego unikać w koszyku wielkanocnym?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na szczecin.naszemiasto.pl Nasze Miasto