Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Hybrydowy autobus jeszcze w tym roku w Szczecinie

Redakcja MM
Redakcja MM
Solaris Urbino 12 Hybrid
Solaris Urbino 12 Hybrid Redakcja MM
Pierwszy w naszej komunikacji autobus o napędzie hybrydowym ma jeszcze w tym roku wyruszyć na ulice Szczecina.

Marek Jaszczyński
[email protected]
Lada dzień przetarg na zakup dwóch autobusów ogłosi Szczecińskie Przedsiębiorstwo Autobusowe "Dąbie". Jeden z nich to 12-metrowa hybryda, drugi to 18-metrowy przegubowiec ze zwykłym napędem. Będą to "prawie nówki".

- Zamierzamy kupić pojazdy testowe lub demonstracyjne, hybrydę wyprodukowaną nie dalej niż w 2010 roku, a tradycyjny wyprodukowany najpóźniej w 2011 roku - ujawnia plany Włodzimierz Sołtysiak, prezes SPAD. - Muszą być objęte trzyletnią gwarancją producenta.

Egzemplarze demonstracyjne, a więc takie, które producenci przekazywali do miast na jazdy testowe, jednak nie kursowały one na liniach regularnych.
Wśród innych warunków, które muszą spełnić autobusy jest malowanie: "jamnik" obowiązkowo w barwach marki miasta Floating Garden. Hybryda może zostać w fabrycznym malowaniu, jednak po akceptacji SPAD.

- Chcemy, żeby wyróżniał się i był rozpoznawalny z daleka - dodaje prezes Sołtysiak.
Dlaczego ma to być tabor używany? Będzie tańszy i warunki techniczne w przetargu wobec takiego sprzętu są łagodniejsze. Przykładowo, dwa lata temu cena nowego, 12-metrowego autobusu Solaris Urbino 12 Hybrid wyniosła 1,5 mln tys. złotych.
W Szczecinie było testowane hybrydowe volvo oraz solaris. Okazało się, że taka inwestycja jest opłacalna. Przewoźnicy zanotowali 35-procentową oszczędność paliwa na trasach, gdzie jeżdżą tradycyjne autobusy.

W Polsce hybrydowe Solarisy jeżdżą w Poznaniu, Sosnowcu oraz Warszawie.

Jakie są korzyści z napędu hybrydowego?

Napęd hybrydowy jest szczególnie korzystny w pojazdach które często zatrzymują się i ruszają, np. śmieciarkach, autobusach miejskich. W pojazdach takich z klasycznym napędem znaczna ilość energii jest tracona podczas hamowania. Po zastosowaniu napędu hybrydowego można część tej energii zgromadzić w akumulatorach i wykorzystać przy ponownym ruszaniu.

Czy inne spółki przewozowe zamierzają także wzbogacić swój tabor?

- Nie ma mowy o zakupie nowego taboru w tym roku - mówi Krzysztof Putiatycki, prezes Szczecińskiego Przedsiębiorstwa Autobusowego "Klonowica". - Ostatnio kupiliśmy jeden, używany 18-metrowy przegubowiec.

Spółka jest zainteresowana programem "Gazela" z którego można otrzymać dofinansowanie na inwestycję związaną z niskoemisyjnym transportem miejskim.
Podobnie o nowym taborze nie marzy Szczecińsko - Polickie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne.

- Jesteśmy na etapie ustalania planu finansowego - mówi Grzegorz Ufniarz, kierownik działu przewozów w SPPK. - Jeżeli coś kupimy, to będzie to wyłącznie tabor używany i z własnych środków.


emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na szczecin.naszemiasto.pl Nasze Miasto