Hulajnogi elektryczne wzięły w ostatnich miesiącach szturmem nie tylko Warszawę, ale i inne miasta w Polsce. Jak działa system i czy to się w ogóle opłaca? Sprawdzamy to w tym tekście: Hulajnogi w Warszawie. Czy to się opłaca? Prześwietlamy nowy biznes, który podbił stolicę
- Zgodnie z nowymi propozycjami, urządzenia transportu osobistego (czyli na przykład hulajnogi - przyp. red.) będą pojazdami i będą plasowane w hierarchii podobnie jak rowery - zapowiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. Jadąc hulajnogą będziemy więc musieli korzystać z pasów i dróg dla rowerów albo poboczy dróg, a tylko w skrajnych sytuacjach hulajnogą wolno będzie wjechać na chodnik.
Po ulicy będzie można jeździć hulajnogą tylko wtedy, gdy na jezdni będzie obowiązywało ograniczenie prędkości do 30 km/h. - Ma to na celu zabezpieczenie użytkownika hulajnogi przed potrąceniem - podkreśla wiceminister Rafał Weber.
Ograniczenia wiekowe
Hulajnogami elektrycznymi nie będą mogli jeździć najmłodsi. - Osoby poniżej 10. roku życia, ze względu na ich bezpieczeństwo i innych użytkowników ruchu, nawet pod opieką rodziców czy opiekunów prawnych nie będą mogły jeździć na hulajnogach elektrycznych - mówi Rafał Weber. Dzieci między 10 a 18 rokiem życia, by jeździć hulajnogą będą musiały posiadać kartę rowerową.
Ministerstwo chce też zabronić pozostawiania hulajnóg na przystankach, drogach, ścieżkach rowerowych i w innych miejscach, gdzie będą one utrudniały ruch.
Z hulajnogami wiązało się wiele ciekawych luk prawnych, np. przyzwolenie, by prowadzić je pod wpływem alkoholu, co opisujemy tutaj: Po alkoholu można jeździć na hulajnodze elektrycznej? „Człowiek na hulajnodze jest pieszym, a pieszy może być pijany”
Nie po chodniku, ale bez kasku
- Hulajnogi będą mogły poruszać się po chodnikach tylko wtedy, gdy nie będzie drogi dla rowerów i dopuszczalna prędkość na drodze obok chodnika będzie wyższa niż 30 kilometrów na godzinę - dodaje Weber. Pierwszeństwo na chodniku będą jednak mieli piesi.
Hulajnogi w Polsce będą mogły rozpędzać się tylko do 25 kilometrów na godzinę. Ministerstwo infrastruktury chce wpisać to ograniczenie to nowych przepisów. Nie będzie za to zapowiadanego wcześniej nakazu jazdy w kasku. Podobnie jak w przypadku rowerów, kask będzie zalecany - ale nie obowiązkowy.
POLECAMY TEŻ:
Uwaga na Instagram - nowe oszustwo
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?