Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Energopol ogłasza upadłość. Co to oznacza dla regionu? Zapytaliśmy eksperta

Bogna Skarul
Bogna Skarul
Przebudowa węzła Kijewo. Zdjęcia z maja, 2019 roku.
Przebudowa węzła Kijewo. Zdjęcia z maja, 2019 roku. GDDKiA, oddział Szczecin
Rozmowa z profesorem dr hab. Dariuszem Zarzeckim z Katedry Inwestycji i Wyceny Przedsiębiorstw Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania Uniwersytetu Szczecińskiego.

CZYTAJ WIĘCEJ:

- Co to znaczy dla naszego regionu upadłość takiej firmy jak Energopol?

- To nie wygląda za dobrze. Budowy, jakie prowadzi firma, mogą być zagrożone.

- Dlaczego?
- Bo nie wiemy jak się zachowają kontrahenci. W ogóle mało wiemy o przyczynach upadłości, więc wszystko, co powiem to będą raczej spekulacje, ale z komunikatów prasowych wynika, że ryzyko niedokończenia pewnych inwestycji jest duże.

ZOBACZ TEŻ:

- Dlaczego teraz dokończenie inwestycji zależy od kontrahentów?
- Bo oni mogą się różnie zachować. Albo zejdą z budowy, albo zaufają i będą próbować się jednak jakoś dogadać. Ale jeszcze raz podkreślam, za mało wiemy o rzeczywistej przyczynie ogłoszenia upadłości.

- Z komunikatu Energopolu wynika, że przyczyną upadłości były między innymi kontrakty zawarte w 2015 roku i w 2016 roku.
- Od tego czasu dużo się zmieniło, na przykład znacznie wzrosły ceny materiałów, są problemy z brakiem pracowników, wzrosły ceny energii. To tak, jakby ktoś podpisał umowę na prace na 10 zł, ale okazuje się, że po latach koszty związane z pracami to 12 zł. Z czegoś te 2 zł trzeba dopłacić. Ale tu ciągle jest pytanie o rzeczywistą przyczynę.

- A co to może znaczyć dla naszego regionu, jeśli kontrahenci wycofają się i opuszczą place budów?
- To jest najgorszy scenariusz, bo wtedy czeka nas szukanie nowych firm, nowych wykonawców, a to wszystko sporo trwa. Nigdy tak nie ma, że jeśli dziś firma budowlana opuszcza plac budowy, to jutro ktoś inny na tę budowę wchodzi. Zanim nowa firma wejdzie, to musi upłynąć sporo czasu. Samo szukanie następców jest czasochłonne.

- A co z tunelem w Świnoujściu?
- W tym wypadku bym się tak nie obawiał. Ten tunel buduje konsorcjum trzech firm, pozostałe dwie biorą na swoje barki to do czego się zobowiązał Energopol. Jedynie co może się zdarzyć, to pewne opóźnienia. Ale myślę, że w konsorcjum dużo wcześniej było wiadomo, że jedna z firm jest zagrożona. To nie była niespodzianka dla pozostałych dwóch firm.

ZOBACZ TEŻ:

Najważniejsze inwestycje w regionie, które prowadzi Energopol:

  • rozbudowa węzła Kijewo na S3, gdzie prace zaawansowane są jedynie w 16 proc.;
  • budowa odcinka S6 od Szczecina Dąbie do węzła Rzęśnica, tu stan zaawansowania prac jest dużo większy i oceniany na dziś na 75 proc.
  • Przy obwodnicy Wałcza prace są na ukończeniu, ale do finały brakuje około 15 proc. Najgorzej przedstawia się inwestycja obwodnicy Przecławia i Warzymic. Inwestycja była w trakcie uzyskania decyzji ZRID (tj. zezwolenie na realizację inwestycji drogowej) i Energopol powinien niedługo rozpocząć prace.

ZOBACZ TEŻ:

ZOBACZ TEŻ:

ZOBACZ TAKŻE:

Obwodnica Wałcza i przebudowa węzła Kijewo. Kłopoty szczeciń...

ZOBACZ TEŻ:

Utrudnienia na węźle Kijewo. Trwa przebudowa magistrali wodociągowej

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na szczecin.naszemiasto.pl Nasze Miasto