Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Energopol nie skończy węzła Kijewo. Firma została wyrzucona z budowy

Marek Jaszczyński
Marek Jaszczyński
Węzeł Kijewo - zdjęcia zrobione we wrześniu 2019 roku
Węzeł Kijewo - zdjęcia zrobione we wrześniu 2019 roku GDDKiA Szczecin
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad odstąpiła z winy wykonawcy od umowy na budowę obwodnicy Wałcza oraz przebudowę węzła Kijewo w Szczecinie.

"Energopol nie wywiązał się z umów"

GDDKiA poinformowała, że Energopol Szczecin nie dokończy budowy obwodnicy Wałcza w ciągu drogi S10 i rozbudowy węzła drogowego Szczecin Kijewo na połączeniu A6 i DK10.

- Przyczyny odstąpienia od tych kontraktów leżą po stronie Wykonawcy. Firma Energopol Szczecin S.A. nie wywiązywała się z zawartych umów, wstrzymała zasadnicze roboty na tych inwestycjach. Wykonawca został wezwany do wykonania określonych zaległych robót we wskazanych terminach, z czego się nie wywiązał - tłumaczy Mateusz Grzeszczuk ze szczecińskiego oddziału GDDKiA. - Dokładaliśmy wszelkich starań dla dokończenia zawartych kontraktów. Cykliczne spotkania z Wykonawcą, który deklarował chęć dokończenia inwestycji, nie przyniosły rezultatu.

Wykonawca otrzymał maksymalny możliwy według Szczególnych Warunków Kontraktu termin na poprawienie sytuacji. Kolejne składane deklaracje o przedstawieniu nowego podwykonawcy i wznowieniu robót nie były przez wykonawcę wypełniane.

- Mając na względzie dobro realizowanych inwestycji i interes podatników, GDDKiA musiała podjąć decyzję o odstąpieniu od umów - dodaje Mateusz Grzeszczuk.

Węzeł Kijewo

Na węźle drogowym Szczecin Kijewo osiągnięte zaawansowanie rzeczowe wyniosło zaledwie niespełna 20 proc, pomimo upływu około 70 proc. czasu trwania kontraktu.

Roboty realizowane w ostatnim czasie na węźle drogowym ograniczały się do przebudowy ważnej magistrali wodociągowej zaopatrującej w wodę Szczecin („Miedwianka”), która w swojej zasadniczej części została ukończona.

- Pomimo wielokrotnych monitów i wezwania do poprawienia nie zaobserwowano zwiększonego zaangażowania wykonawcy. Terminy wykonania konkretnych prac określone w wezwaniu do poprawienia nie zostały dotrzymane - tłumaczy Mateusz Grzeszczuk.

Jak wygląda sytuacja na obwodnicy Wałcza?

Budowa obwodnicy powinna się zakończyć 31 maja tego roku. Do zakończenia inwestycji brakuje zaledwie około 15 procent zaawansowania.

Do wykonania zostało jeszcze przede wszystkim 100 tys. ton mas bitumicznych.

Wykonawca posiada na miejscu wytwórnię mas bitumicznych i zgromadzone kruszywa, pomimo tego wstrzymał roboty zasadnicze niezbędne do zakończenia kontraktu.

I w tym przypadku wykonawca nie reagował na wezwania GDDKiA.

ZOBACZ TEŻ:

Brak płatności dla podwykonawców przez Energopol Szczecin

Energopol Szczecin w tym roku przestał płacić podwykonawcom, usługodawcom i dostawcom na obwodnicy Wałcza i węźle Kijewo.

Jak informuje Mateusz Grzeszczuk, wobec niewywiązywania się wykonawcy ze swoich zobowiązań zostały wdrożone instrumenty prawne i kontraktowe chroniące podwykonawców, usługodawców i dostawców.

- GDDKiA uruchomiła płatności bezpośrednie dla podwykonawców, potrącając te kwoty z należności przewidzianych dla Wykonawcy. Łącznie do tej pory zapłaciliśmy podwykonawcom, usługodawcom i dostawcom na obwodnicy Wałcza 28,4 mln złotych, kolejne wnioski na 5,8 mln złotych są w rozpatrywaniu, natomiast na węźle Szczecin Kijewo kwota zapłacona to 3,5 mln złotych, a 0,5 mln złotych jest rozpatrywane. Wszelkie podmioty realizujące roboty, usługi, czy dostawy na tych kontraktach, będące przedmiotem solidarnej odpowiedzialności Zamawiającego, mogą się cały czas zgłaszać do GDDKiA z wnioskami o płatność bezpośrednią - dodaje Mateusz Grzeszczuk.

ZOBACZ TEŻ:

A Energopol? "To może pomóc naszej firmie"

- Można było spodziewać się takich działań. Te dwa kontrakty były dla nas wysoce nierentowne. Paradoksalnie, to może pomóc naszej firmie w kwestii restrukturyzacji. O wiele łatwiej jest przejść restrukturyzację w momencie, gdy firma pozbywa się nierentownych kontraktów - mówi Piotr Żak, rzecznik Energopolu Szczecin.

Jednocześnie przedstawiciel ES zadeklarował, że firma nie rezygnuje z budowy obwodnicy Warzymic i Przecławia.

ZOBACZ TEŻ:

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Polacy chętniej sięgają po krajowe produkty?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na szczecin.naszemiasto.pl Nasze Miasto