Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

E-bilet wciąż nie działa. Ćwierć miliona kary dla wykonawcy

Marek Jaszczyński
E-bilet jest jednym z elementów systemu wartego około 54 mln zł, w tym  dofinansowanie to ponad 37 mln zł
E-bilet jest jednym z elementów systemu wartego około 54 mln zł, w tym dofinansowanie to ponad 37 mln zł Sebastian Wołosz
To drugi etap rozbudowy Centralnego Systemu Zarządzania Komunikacją Miejską. Umowę na jego wdrożenie podpisano w czerwcu 2013 roku. Wykonawca prac miał 14 miesięcy na realizację inwestycji, a więc do sierpnia 2014 roku.

Termin przesunięto na koniec listopada. Obecnie obowiązujący termin to rok 2015. To w ramach tego zadania ma być wdrożony jednorazowy bilet elektroniczny, czyli to na co pasażerowie narzekają, a więc niedziałające biletomaty, czy kasowniki, których nie można używać, bo jeszcze nie wprowadzono e-biletów.

Wdrażanie drugiego etapu Centralnego Systemu Zarządzania Komunikacją Miejską wykonuje konsorcjum GMV Innovating Solutions sp. z o.o. Warszawa i Grupo Mecanica del Vuelo Sistemas S.A.U. Madryt.

- Wykonawca prac otrzymał ćwierć miliona złotych kary - mówi Krzysztof Miler z Zarządu Dróg i Transportu Miejskiego w Szczecinie. - System został odebrany, przypominam, że składa się z dziewięciu podsystemów.

Według zapewnień przedstawiciela ZDiTM e-bilet ma zacząć działać do końca roku: - Zapewne ruszy między świętami a sylwestrem, a dostępny dla pasażerów będzie od 1 stycznia - mówi Krzysztof Miler.

O tym, że z systemem jest różnie przekonaliśmy się m.in. w maju, w czasie Zachodniopomorskiego Forum Transportu Zintegrowanego e-SKA 2015.

Odwiedziliśmy centralę ruchu ZDiTM, gdzie dyspozytorzy dwa razy wezwali kierowców wybranych autobusów do uruchomienia przycisku alarmowego, czyli takiego, który sygnalizuje niebezpieczeństwo (na przykład agresywne zachowanie pasażera, czy zdarzenie na drodze). Niestety to zgłoszenie nie zostało odebrane.

Co składa się na system? 317 biletomatów w pojazdach komunikacji miejskiej, 1668 kasowników obsługujących bilet elektroniczny, 35 biletomatów ulicznych pełniących jednocześnie funkcję infokiosków (te działają). W 40 pojazdach zamontowany został system zliczania potoków pasażerskich. Wszystkie pojazdy zostaną wyposażone w system monitoringu, informacje głosową, a także system elektronicznej informacji pasażerskiej.

CSZKM to także lokalizacja pojazdów technicznych obsługujących „Akcję Zima” (system rozpozna m.in. czy pojazdy uczestniczące w Akcji Zima mają opuszczone pługi), autobus „na żądanie” - póki co planowany w Podjuchach. W ramach projektu powstał także system optymalizacji sieci komunikacyjnej, co ma pomóc w lepszym zarządzaniu komunikacją. W przypadku zmian tras system podpowie dyspozytorowi, którą trasą alternatywną powinien poruszać się pojazd.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na szczecin.naszemiasto.pl Nasze Miasto