Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Co z ul. 5 Lipca w Szczecinie? Trwają konsultacje

Marek Jaszczyński
Sebastian Wołosz
Uspokoić ruch? Trwają konsultacje dotyczące przyszłości ulicy łączącej Pogodno z centrum. Jest propozycja wprowadzenia ograniczenia prędkości do 30 kilometrów na godzinę.

Można zgłaszać uwagi do projektu zmian organizacji ruchu na niedawno wyremontowanym odcinku ulicy 5 Lipca. Główna nowość to propozycja wprowadzenia pasów dla rowerzystów na fragmentach ulicy.

- Ulica 5 lipca, stanowi fragment tzw. trasy głównej, łączącej Pogodno ze śródmieściem. Dobór rozwiązania, czyli pasów ruchu dla rowerów, uwarunkowane jest w tym przypadku istniejącymi przekrojami oraz natężeniem ruchu - zauważa Tomasz Loga, Oficer Rowerowy Szczecina.

Obustronne pasy zaprojektowano jedynie na odcinku pomiędzy ulicami Bolesława Śmiałego, a Pocztową. Na odcinkach pomiędzy ul. Pocztową a Boh. Warszawy pas rowerowy umieszczono jedynie po północnej stronie jezdni, natomiast na odcinku pomiędzy ul. Bolesława Śmiałego a pl. Szarych Szeregów pas został umieszczony po stronie południowej.

Kolejna nowość dotyczy kierowców. Projekt zakłada rezygnację z ukośnego parkowania przy tej ulicy. Propozycja jest taka, żeby parkować wyłącznie na jezdni lub częściowo na chodniku. Szerokość pasa ruchu będzie wynosić od 3 do 3,5 metra. Natomiast z myślą o pieszych przejścia będą z azylami.

Cykliści skupieni w stowarzyszeniu "Rowerowy Szczecin" odrzucają tę koncepcję. Ich zdaniem zastosowane rozwiązania nie mają wpływu na poprawę bezpieczeństwa rowerzystów. W oficjalnym stanowisku piszą: "podstawowym problemem na tego typu ulicach jest wyznaczanie długich prostych odcinków, na których istnieje możliwość rozwijania dużych prędkości, czemu sprzyja ustanawianie pierwszeństwa przejazdu na wszystkich skrzyżowaniach". W zmian rowerzyści proponują radykalne z punktu widzenia kierowców rozwiązanie.

Czytamy w ich propozycji: "należy zawęzić pasy ruchu tak, aby ograniczyć prędkość do 30 kilometrów na godzinę. Skuteczną metodą było by wyznaczenie miejsc parkingowych wyłącznie na jezdni. Proponujemy umieszczenie naprzemiennych prostopadłych miejsc parkingowych - tak aby wymusić "esowanie" toru jazdy. Na skrzyżowaniach ul. 5 lipca z ul. Pocztową oraz Bolesława Śmiałego wyznaczenie małych rond."

Czy pasy są potrzebne?
Na profilu Oficera Rowerowego na facebook.com trwa ostra dyskusja o celowości wprowadzenia infrastruktury dla rowerzystów na ul. 5 Lipca.

- Kolejna megalomańska i niczym nieuzasadniona zmiana sprowadzająca się do wprowadzenia na przekór faktom i potrzebom ruchu rowerowego - uważa Jerzy Bielec, bloger.

Tomasz Loga, oficer rowerowy odpowiada: "jeżeli rowerzyści pojawiają się licznie w niektórych miejscach, oznacza to, że prawdopodobnie mają ku temu odpowiednie warunki. Wielkość ruchu rowerowego jest też nierozerwalnie związana z poczuciem bezpieczeństwa, a więc z odpowiednią infrastrukturą. Innymi słowy: realizacja tych i podobnych projektów ma na celu uspójnienie sieci i przyczynianie się do wzrostu ruchu rowerowego. Błędnym kołem jest wychodzenie z założenia, że skoro nikt nie jeździ rowerem w danym miejscu, to znaczy, że nie ma takich potrzeb.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na szczecin.naszemiasto.pl Nasze Miasto