Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Budowa Szczecińskie Kolei Metropolitalnej znowu się wydłuży. Tym razem do 2024 roku... [ZDJĘCIA]

Marek Jaszczyński
Marek Jaszczyński
Co dzieje się na budowie SKM?
Co dzieje się na budowie SKM? Marek Jaszczyński
PKP Polskie Linie Kolejowe przyznają, że SKM ruszy najwcześniej pod koniec 2024 roku. Zapewniają, że są przygotowane do ratowania unijnego dofinansowania dla budowy SKM.

- Działamy, by zapewnić dalsze finansowania budowy SKM. Przygotowujemy dokumenty niezbędne do złożenia wniosku do Centrum Unijnych Projektów Transportowych umożliwiającego podział dofinansowania unijnego i realizację inwestycji po 2023 r. Zakładamy, że zakończenie inwestycji będzie pod koniec 2024 r.u - informuje Bartosz Pietrzykowski, reprezentujący PKP Polskie Linie Kolejowe.

A jest o co walczyć, bo chodzi o niebagatelną kwotę - 512 milionów złotych dofinansowania.

Kto zawiódł podczas budowy kolei metropolitalnej dla regionu, która powinna była być skończona w tym roku (najpóźniej za tydzień, bo w II kwartale 2022)? Według inwestora, czyli PKP PLK, główny wykonawca powinien się bardziej zaangażować.

- PKP Polskie Linie Kolejowe są w stałym kontakcie z wykonawcą, firmą Trakcja, dla optymalizacji prac na tym ważnym społecznie kontrakcie. Trwają rozmowy w sprawie wypracowania nowych rozwiązań realizacji projektu. Według nas potencjał wykonawcy jest niewystarczający - wyjaśnia Pietrzykowski.

Co więc się dzieje na trasie i przystankach dla SKM?

Trakcja buduje perony na przystankach osobowych Szczecin Żelechowa, Szczecin Drzetowo i Szczecin Golęcin (linia kolejowa nr 406), a także Goleniów Park Przemysłowy (LK nr 401). W Gryfinie (LK nr 273) prowadzone są prace związane z remontem przejścia pod torami oraz budową windy na nowy peron.

Po wpisaniu wiaty z przystanku Szczecin Pogodno do rejestru zabytków trwa projektowanie peronu.

- Projekt peronu uwzględniać będzie warunki wydane przez Miejskiego Konserwatora Zabytków w Szczecinie oraz zakres robót uzgodniony we współpracy z PLK - dodaje Pietrzykowski.

Wiemy, co udało się już zrobić dla SKM

To m.in.: demontaż toru nr 1 oraz sieci trakcyjnej na linii kolejowej nr 406 (Szczecin Główny - Police) na szlakach Szczecin Główny-Szczecin Turzyn, Szczecin Niebuszewo-Szczecin Gocław, Szczecin Skolwin-Police oraz rozbiórka torów na stacjach Szczecin Turzyn, Szczecin Niebuszewo i Police, a także budowa odwodnienia i nawierzchni toru nr 1 na szlaku Szczecin Skolwin-Police i remont ścian oporowych. Wyremontowany został most nad Przęsocińską Strugą, na którym zostaną jeszcze wymienione tory. Na linii kolejowej nr 273 (Wrocław Główny-Szczecin Główny) przebudowano peron nr 1 na stacji Daleszewo oraz peron nr 3 na stacji Gryfino.

W międzyczasie PKP PLK, rozczarowane postępem prac Trakcji, na plac budowy SKM wprowadziło dodatkowego wykonawcę, Zakład Robót Komunikacyjnych-DOM w Poznaniu.

- Prace prowadzone przez wykonawcę zastępczego przebiegają zgodnie z harmonogramem robót. Wykonawca zakończył wzmocnienia podłoża na jednym z odcinków na szlaku Szczecin Gocław-Szczecin Niebuszewo. Prace postępują na innym z odcinków na tym szlaku. Wykonawca przystąpił też do robót rozbiórkowych na stacji Szczecin Skolwin - mówi Pietrzykowski.
Zakończenie prac przez ZRK-DOM Poznań planowane jest na przełomie III i IV kwartału tego roku.

SKM połączy ze sobą Szczecin, Police, Stargard, Goleniów i Gryfino. Ma być wygodną alternatywą dla przewozów prywatnych i komercyjnych, uzupełnieniem dla komunikacji miejskiej.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Dlaczego chleb podrożał? Ile zapłacimy za bochenek?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na szczecin.naszemiasto.pl Nasze Miasto