Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Bike_S wraca po zimowej przerwie [raport]

Marek Jaszczyński
Andrzej Szkocki
1 marca po raz pierwszy pojedziemy miejskimi jednośladami w drugim sezonie Bike_S. Jak system można ulepszyć? Nasze pomysły na poprawę funkcjonowania miejskiego roweru

- Rowery będą rozwiezione do stacji z soboty na niedzielę. Tak tez, od rana 1 marca rowery będą już dostępne dla użytkowników w stacjach - mówi Wojciech Jachim, rzecznik Bike_S. - Rowery, które jesienią zostały schowane w magazynie przeszły przez ten czas przegląd techniczny. Do nowego sezonu są przygotowane 363 jednoślady. 340 z nich trafi do stojaków. Reszta to rezerwa.

Po zakończeniu ubiegłego sezonu okazało się, że brakuje dziewięciu rowerów. Ale tylko dwa z nich odnaleziono. Pozostałych nadal szuka policja.

Jakie nowości czekają miłośników Bike_S?

- Nowością jest nowa stacja, która ma stanąć między Rondem Gierosa a Jeziorem Słonecznym. Zabiegała o to Rada Osiedla Gumieńce - twierdzi Wojciech Jachim. - W tym sezonie będą też testowane nowe opony. Nie pneumatyczne, ale pełne, które są bardziej odporne na przebicia. Niespodziankę pod koniec ubiegłorocznego sezonu okazało się wprowadzenie rowerów z wałem Cardana, a nie z łańcuchem. Ale póki co takich więcej nie będzie.

Na czym jeździmy? W tej chwili rowery miejskie to zielone damki, czeskiej produkcji. Jednoślad jest solidny, ma ramę aluminiową, waży 15 kg i ma trzy przerzutki z tyłu. Oświetlenie włącza się z chwilą zapadnięcia zmroku. Poza tym konstrukcja ma bagażnik, dzięki gumowej zapince można przewozić różne torby.

W minionym sezonie rowerzyści, którzy po Szczecinie poruszali się na miejskim jednośladzie zgłosili problem z oddawaniem rower, gdy na stacji nie ma wolnego stanowiska.

- Pod siodełkiem jest linka z zamkiem szyfrowym - podpowiada rzecznik prasowy Bike_S. - Kiedy logujemy się do systemu i dostajemy możliwość odblokowania roweru pojawia się informacja o kodzie do linki, trzeba go zapamiętać. Trzeba użyć tej linki przywiązać do stacji, ale też należy zadzwonić na infolinię z informacją, że zdaliśmy rower. Wtedy licznik opłaty zostanie zatrzymany. Infolinia w dni powszednie działa od godz. 6 do 22, w weekendy krócej, ale można nagrać informację o zdaniu roweru na automatyczną sekretarkę.

Dokąd dojedziemy za darmo?

- W 20 minutach można przejechać około 5 kilometrów - twierdzi Wojciech Jachim.

Teoretycznie pozwala to przejechać za darmo na jednym wypożyczeniu między najdalej oddalonym od siebie stacjami. Na przykład z ulicy Sowińskiego przy budynkach uniwersytetu pod Zachodniopomorski Urząd Wojewódzki przy Wałach Chrobrego (3,8 km). Tak samo spod siedziby sejmiku przy ul. Mickiewicza na dworzec Szczecin Główny można zmieścić się w kwadrans (3,2 km). Ale pamiętajmy nie wszystkie szczecińskie ulice są przyjazne dla miłośników jednośladów, na przykład na ulicach jest duży ruch.

- W takim wypadku możemy skorzystać z prostego pomysłu na podróżowanie - podpowiedzieli nam internauci. - Można po prostu zmienić rower między stacjami przed upływem bezpłatnego czasu korzystania.
Oddajemy rower w najbliższej stacji i w tej samej wypożyczamy nowy.

Są zapowiedzi nowych stacji

To co, cieszy to wiadomość o tym, że system jest otwarty na budowę kolejnych stacji miejskich i sponsorskich, czyli takich. Jak ustaliliśmy, powstaną dwie nowe stacje sponsorskie.

- Zwrócił się do nas z taką propozycją jeden z deweloperów przy al. Piastów, a druga stacja powstanie przy hotelu Radisson Blu - mówi Marcin Jeż z fir my BikeU, która wdrażała system SRM.

Planami budowy systemu ogólnodostępnego jednośladu są zainteresowane ościenne gminy.

- To Kołbaskowo i Police, które chcą przyjąć taki sam system jaki działa w Szczecinie. Jesteśmy gotowi nawykonanie inwestycji - informuje Marcin Jeż.

Ponad 200 tys. wypożyczeń

Przypomnijmy, system naliczył w ubiegłym sezonie, czyli od sierpnia do listopada 202 tys. wypożyczeń. Na stronie bikes-srm.pl zarejestrowało się niemal 14 tys. osób.

Rekordzistą w pierwszym sezonie, jeżeli chodzi o liczbę wypożyczeń roweru, jest Konrad Lisowski, który w całym sezonie, czyli od 21 sierpnia wypożyczył Bike_S 535 razy (kilkanaście następnych osób mieści się w przedziale 300 - 400).

To z nim porozmawialiśmy o Bike_S. Pan Konrad wśród zalet roweru miejskiego wymienia możliwość wypożyczenia dwóch rowerów na 1 konto, a także korzystanie z bezpłatnego czasu przejazdu rowerem do 20minut. Okazuje się, że rower może być szybszy niż tramwaj!

- Szybkie przemieszczanie się rowerem miejskim po centrum to zaleta, np. od stacji Rondo Giedroycia do stacji przy al. 3 Maja zajmuje 12 minut, natomiast tramwajem z przesiadką na autobus na Bramie Portowej ten czas wynosi około 20 minut - podkreśla Konrad Lisowski. - Bike_S jest alternatywą dla osób, które aktywnie korzystają z życia. Daje możliwość dojechania rowerem do użytecznych miejsc w centrum, gdyż stacje rozmieszczone są też przy siłowniach, basenach, uczelniach, urzędach, sądach, dworcach, komisariatach, centrach handlowych.

Dużą zaletą roweru jest dostępność przez całą dobę. Po godz. 23 autobusy nocne jeżdżą rzadko, a rowerem można jechać od razu.

Czego brakuje SRM?

Zdaniem rowerzysty brakuje stacji wypożyczeń na Pomorzanach i przy centrum handlowym przy ulicy Mieszka I.
- Ostania stacja znajduje się przy krzyżówce al. Piastów z ul. Sowińskiego, poza tym jest zbyt duża odległość między stacjami Piastów/Sowińskiego a Cukrową przy uniwersytecie - opowiada pan Konrad. - Czasami zdarza się, że po zdaniu roweru na stacji rower zostaje przyjęty przez zamek, natomiast nie jest widoczny w systemie jako zdany i wtedy trzeba rowerem kilka razy poruszać by został wczytany jako zdany.

Co można ulepszyć?

- Można wydłużyć czas darmowego wynajęcia roweru z 20 na 30 minut - proponuje Konrad Lisowski. - Kolejny pomysł to wprowadzenie możliwości wypożyczenia roweru bez rejestrowania się w systemie, co byłoby udogodnieniem dla osób jednorazowo korzystających z roweru np. turystów. Można byłoby wprowadzić poprzez wygenerowanie na stacji pobrań rowerów jednorazowego loginu i hasła potrzebnego do wypożyczenia roweru przy równoczesnym obciążeniu karty płatniczej kwotą z góry np. 10 zł, a po zdaniu roweru system obliczyłby kwotę za przejazd a różnicę zwróciłby na konto użytkownika. Brakuje możliwości zasilenia konta Bike_S kartą płatniczą w terminalu punktu na stacji.

Jeśli chodzi o infolinię to działa sprawnie. A jak jeździ się rowerem po szczecińskich ulicach? Zdaniem pana Konrada kierowcy poruszają się ostrożnie, są uważni i zachowują bezpieczne odległości podczas wyprzedzania rowerów.a

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na szczecin.naszemiasto.pl Nasze Miasto