MKTG NaM - pasek na kartach artykułów

Bezpieczne zawracanie na szczecińskich ulicach. Kierowcy często gubią się w przepisach

Redakcja MM
Redakcja MM
Andrzej Szkocki
Brakuje precyzji w przepisach o ruchu drogowym dotyczących zawracania na drodze z pierwszeństwem przejazdu. Pierwszeństwo ma ten, który zawraca, ale nie zawsze jest to widoczne.

Chodzi o zmianę w przepisach ruchu drogowego, a konkretnie o przepis: jeżeli pojazd jadący na drodze z pierwszeństwem chce zawrócić a naprzeciwko stoi pojazd, który ma znak „ustąp pierwszeństwa” musi go bezwzględnie ustąpić temu, który zawraca.

– Przepis wydaje się jasny, ale praktyka wykazuje co innego, dochodzi do niebezpiecznych sytuacji – tłumaczy pan Marek.

– Bo ten, który ma ustąpić pierwszeństwa nie zawsze wie (wystarczy, że podjedzie do skrzyżowania później), czy samochód z naprzeciwka zawraca czy skręca w lewo. Może dojść do kolizji.

Po sugestii od Czytelnika postanowiliśmy się dowiedzieć, czy resort nie przewiduje poprawek, tzn. wprowadzenia przepisu, że samochód zawracający z drogi z pierwszeństwem musi ustąpić pierwszeństwa także pojazdom jadącym z naprzeciwka?

– Kiedyś obowiązywał taki przepis i wszystko było jasne – dodaje nasz Czytelnik. Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju tłumaczy, że wykonywanie na drodze poszczególnych manewrów m.in. zmiany kierunku jazdy (zawracania) wymaga od kierującego pojazdem respektowania zasad określonych w przepisach kodeksu drogowego oraz zastosowanego w organizacji ruchu oznakowania.

– Jeżeli zachowanie kierującego pojazdem we wskazanych przez Czytelnika przypadkach będzie zgodne z przepisami odnoszącymi się do wykonywania manewrów zmiany kierunku ruchu (czyli kierujący pojazdem może zmienić kierunek jazdy lub zajmowany pas ruchu tylko z zachowaniem szczególnej ostrożności – przyp. red.) to nie powinny występować niebezpieczne sytuacje w ruchu drogowym – tłumaczy Piotr Popa, rzecznik resortu.

A co pozostaje w sytuacjach, gdy dochodzi do kolizji?

– W przypadku występowania niewłaściwych zachowań kierujących w ruchu drogowym, sygnalizowanych przez organ kontroli ruchu drogowego np. policję, właściwy organ zarządzający ruchem na drogach może z własnej inicjatywy lub na wniosek innego podmiotu wprowadzić do organizacji ruchu niezbędne zmiany w istniejących rozwiązaniach na tych skrzyżowaniach aby wyeliminować niewłaściwe zachowania kierujących pojazdami i niebezpieczne sytuacje przez nich powodowane – mówi rzecznik ministerstwa.

Organy zarządzające ruchem mogą oddziaływać na ruch drogowy poprzez organizację ruchu, nie ma więc konieczności wprowadzenia poprawek w obowiązującym stanie prawnym. Przedstawione stanowisko nie stanowi interpretacji przepisów prawa, jest wyrazem wyłącznie poglądu prawnego w przedstawionej sprawie.


od 7 lat
Wideo

Precz z Zielonym Ładem! - protest rolników w Warszawie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na szczecin.naszemiasto.pl Nasze Miasto