Rafał Zahorski, szef związanej z morzem firmy Magemar sprowadził do Szczecina stary angielski statek. Wyremontował i urządził na nim siedzibę spółki.
- Szukaliśmy niewielkiej, starej jednostki z nitowanym kadłubem – mówi Zahorski. - Obejrzeliśmy kilka statków, ale Bembridge okazał się najpiękniejszy...
Na statku ustawiono dwie łodzie pilotowe z 1960 roku.
Zahorski postanowił jak najwierniej odtworzyć wygląd statku.
- Przez blisko dwa lata codziennie szukałem informacji o statku w internecie – opowiada Zahorski. - Poświęcałem na to 3 godziny każdego dnia, w weekendy nawet 6 godzin. Chciałem zebrać jak najwięcej zdjęć, danych, faktów i osób, które mogą wiedzieć coś o jednostce. W efekcie udało się dotrzeć do blisko 300 osób, które są związane ze statkiem. Ponad połowa z nich mieszka w Wielkiej Brytanii. Niektórzy dawniej pływali na jednostce, inni pracowali w stoczni, w której wyprodukowano...
Bembridge był remontowany w Szczecinie od początku 2009 roku. Po ponad dwóch latach prac jednostka znów wygląda jak nowa. Pojawił się piękny drewniany pokład, bulaje w kolorze złota, kominek i dwie oryginalne łodzie pilotowe.
W połowie lutego spółka Magemar uruchomiła na jednostce swoje biuro. Na statku otwarta zostanie także sala konferencyjna mieszcząca 100 osób i muzeum dotyczące tematyki morskiej. Wiosną rozpocznie się zwiedzanie. Po odrestaurowaniu statku, jednostką zaineresowali się Anglicy.
- Sprawa remontu Bembidge'a jest bardzo popularna w Wielkiej Brytanii – mówi Zahorski. - Wśród wielu osób wywołuje nawet złość. Anglicy widocznie nie mogą przeboleć, że jednostka znajduje się teraz w Polsce. Bembridge jest brytyjskim statkiem, dlatego będzie na nim wisiała flaga Wielkiej Brytanii.
Zahorski liczy, że to pomoże w spełnieniu marzenia dotyczącego Królowej Elżbiety, która w latach 60. odwiedziła statek.
- Królowa Elżbieta spędziła na jednostce cały dzień podczas parady okrętów wojennych – mówi pan Rafał. - Wówczas Bembridge przewodził całej paradzie. Staramy się o zdjęcie Królowej z autografem. Trzeba mieć marzenia, żeby mogły się spełnić.
Historia statku Bembridge został zaprojektowany na początku 1883 r. na zlecenie Trinity House (pierwszego armatora statku) jako pierwszy w Wielkiej Brytanii motorowy kuter pilotowy. Służył w rejonie wyspy Wright od 1938 r. Bembridge brał udział w ewakuacji żołnierzy spod Dunkierki przez kanał La Manche, w lądowaniu aliantów w Normandii, zaopatrywał też polski OPR “Błyskawica”. Po wojnie pływał m.in. jako statek transportowy. Od 2006 r. stał u wybrzeży Wielkiej Brytanii nieużywany i miał trafić na złomowisko. Do Szczecina trafił w 2009 r. Zobacz też: Historia THPV Bembridge wg. Andrew Adamsa i innych Zobacz też: Hit - oryginalny film z 1964 roku |
Rafał Zahorski udowodnił, że nawet najbardziej nieprawdopodobne przedsięwzięcia, są możliwe. Wyremontowany statek w pełnej krasie podziwiać można w pobliżu siedziby zarządu szczecińskiego portu.
[email protected]
Moje Miasto Szczecin www.mmszczecin.pl on Facebook
Protest w obronie Parku Śląskiego i drzew w Chorzowie
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?