- Mówimy o historycznej chwili – podkreśla Przemysław Budnik, prezes zarządu Ingeno Consult Biura Projektów Kolejowych. – Jesteśmy w fazie wielkiej rewolucji, przywrócimy dworcowi charakter centralnego punktu miasta.
W planach jest wybudowanie również mostu łączącego dworzec z Kępą Parnicką i przystani białej floty na Odrze w rejonie dworca. Nad obecnymi peronami ma powstać centrum handlowo-usługowe z parkingami. W ramach nowego centrum komunikacyjnego zostanie wybudowany również nowoczesny dworzec autobusowy.
Poza tym wokół dworca powstanie nowa organizacja ruchu, ma być bezkolizyjnie, bezpiecznie i wygodnie dla podróżnych. Dotychczasowy budynek dworca zostanie przeznaczony na cele komercyjne, prawdopodobnie powstanie tam hotel.
Z projektem rewitalizacji ściśle związane są również inne zmiany. Między innymi budowa szybkiego połączenia kolejowego z Berlinem. W 2012 roku do stolicy Niemiec powinniśmy jeździć w 50 minut z prędkością 120 km/h. Planowana jest również budowa szybkiej kolei miejskiej na trasie Szczecin - Police.
- Przez Szczecin przebiegają bardzo ważne szlaki komunikacyjne – mówi Przemysław Budnik. – Przez nasze miasto będą przejeżdżać kibice piłkarscy z Danii, Szwecji i Niemiec, dlatego wybudowanie nowego centrum komunikacyjnego jest takie ważne.
Plany są bardzo ambitne, jednak - jak podkreśla Przemysław Budnik - bardzo realne. W minionym roku została podpisana umowa pomiędzy Szczecinem a PKP.
- Na dniach zostaną podpisane szczegółowe umowy. Przychylność miasta jest bardzo duża, do tego dochodzi determinacja PKP, której zależy na tym, żeby przed Mistrzostwami Europy w piłce nożnej w 2012 roku zapewnić kibicom dogodne warunki podróżowania – mówi prezes Ingeno.
W tym miesiącu Ingeno zaczyna rozmowy z wojewodą na temat warunków możliwości zabudowy terenów wokół dworca, ponieważ są one wyłączone z planów zagospodarowania miasta i to wojewoda decyduje o przeznaczeniu tych terenów. Jak zapewnia Przemysław Budnik, również w tym przypadku współpraca jest bardzo dobra.
- Do końca roku powinniśmy załatwić wszystkie niezbędne pozwolenia – dodaje.
Ryszard Płuciński, zastępca dyrektora oddziału PKP S.A. Dworce Kolejowe w Poznaniu, potwierdza, że bardzo im zależy na szybkim wybudowaniu nowego dworca.
- Jesteśmy na dobrej drodze. Szczecin jest o wiele dalej niż inne miasta, gdzie będą przebudowywane dworce - zapewnia Ryszard Pluciński. - Zmienimy obraz tej części miasta.
- Do 2017 roku zmienimy wizerunek miasta. W Londynie, Hamburgu nowe dworce budowano 12 lat, my uporamy się w 5 – podkreśla prezes Ingeno.
Tomasz Kuczyński
Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?