Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Al. Wojska Polskiego w Szczecinie bez tramwaju? Są argumenty

Marek Jaszczyński
Tramwaj przez Wojska Polskiego w Szczecinie jeździł do 1973 roku
Tramwaj przez Wojska Polskiego w Szczecinie jeździł do 1973 roku Sedina.pl
Wracamy do dyskusji dotyczącej rozwiązań komunikacyjnych w centrum Szczecina.

Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Komunikacji nie popiera pomysłu uruchomienia linii tramwajowej. Powód? Tramwaj mógłby jeździć pusty.

Zdaniem SITK nie zostały oszacowane ewentualne potoki pasażerskie osób korzystających z tramwaju na śródmiejskim odcinku alei.

- Tramwaj musiałby kursować z Bramy Portowej przez al. Wojska Polskiego do pl. Szarych Szeregów i dalej tylko prosto w kierunku Głębokiego, a biorąc pod uwagę obecne potoki pasażerskie stwierdzone na liniach 1 i 9 (z wyjątkiem dni wolnych od pracy w okresie letnim) obciążenie tej linii powinno być niewielkie - uzasadnia dr inż. Marek Molewicz, ekspert SITK. Jakie są jeszcze argumenty przeciw? Obecność linii tramwajowej ograniczałaby przestrzeń przeznaczoną dla samochodów i mogłaby spowolnić ich ruch. Mało tego, zdaniem SITK obecnie kursujące linie autobusowe o numerach 86 i 87 oraz D (w godzinach szczytu) powinny wystarczyć dla zaspokojenia potrzeb transportu publicznego w tym rejonie. - Zamiast tramwajów można zastosować (obecnie już produkowane) autobusy elektryczne, na które można by nałożyć obowiązek korzystania z energii zgromadzonej w akumulatorach podczas przejazdu przez centrum miasta - tłumaczy Marek Molewicz. - Elastyczność tras autobusów pozwala na ich szybkie dostosowanie do aktualnych potrzeb przewozowych w rejonie śródmieścia.

Linię tramwajową przez Wojska Polskiego zlikwidowano w 1973 roku. - Powodem likwidacji trasy tramwajowej na odcinku plac Szarych Szeregów - plac Zwycięstwa była ogólnoświatowa moda na likwidację tramwajów uważanych w tamtym okresie za zawalidrogi - miały królować autobusy - mówi Janusz Światowy z serwisu swiatowy.org. - Jak okazało się po latach, likwidacja trasy była poważnym błędem. Ulice na tych odcinkach uległy powolnej degradacji.

Parkingowiec zamiast linii?

Jest jeszcze jeden wątek. Zamiar rewitalizacji śródmiejskiego odcinka al. Wojska Polskiego, a zatem znaczne wzmożenie ruchu pieszych oraz zamiar przyciągnięcia w ten rejon większej liczby mieszkańców Szczecina wywołuje konieczność znaczącego zwiększenia miejsc parkingowych w tym rejonie.

- Nie tylko na poboczach alei, ale również z specjalnie zbudowanych parkingach w ramach przebudowy wybranych budynków lub ich podziemi a także budowy parkingu podziemnego pod ulicą - mówi Marek Molewicz. - Koszt budowy takiego parkingu nie powinien być większy niż budowa linii tramwajowej na tym odcinku.

Tu potrzebna jest arteria

Pada też argument przeciwny wobec utworzenia deptaku na śródmiejskim odcinku alei.

Według SITK zamknięcie fragmentu alei dla ruchu kołowego (na odcinku od pl. Zamenhofa do pl. Zwycięstwa wywołałoby konieczność wyznaczenia tras objazdowych i ich udrożnienia. Tymczasem najchętniej wybieranym objazdem byłaby al. Niepodległości oraz plac Kościuszki (oba bardzo już zatłoczone).

Pozostawienie al. Wojska Polskiego jako arterii przelotowej pozwala na odciążenie wspomnianych powyżej tras zastępczych i ukierunkowuje ruch w kierunku dzielnic północnych miasta właśnie przez tą aleję. Te względy przemawiają za utrzymaniem drożności al. Wojska Polskiego.

Zobacz również: Co się zmieni na al. Wojska Polskiego? Jest sześć opcji

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na szczecin.naszemiasto.pl Nasze Miasto