Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Aglomeracja szczecińska i spójność komunikacyjna. Mrzonka? Nie, to możliwe!

Redakcja
Projekt tramwaju do dzielnicy Podbórz
Projekt tramwaju do dzielnicy Podbórz Google Maps
Szczecin i gminy położone w jego otoczeniu określa się mianem aglomeracji szczecińskiej. Aglomeracja powinna tworzyć spójność, również posiadać wspólny bilet. Aby tak się mogło stać władze sąsiednich gmin powinny porozumieć się z władzami Szczecina.

O co chodzi? Najprostsza odpowiedź to – oszczędności dla pasażerów. Oczywiście rozwijając myśl możemy powiedzieć, że aglomeracja szczecińska jako jedna spójna całość powinna posiadać również spójny transport, który pozwoliłby na bezpośrednie połączenie Szczecina z okolicznymi miejscowościami.

Utworzenie dogodnych połączeń

Pierwszym, aczkolwiek najważniejszym krokiem jest utworzenie połączeń, które zapewniałyby częściowy, bądź bezpośredni dojazd do mniejszych miejscowości.

1. Police - Szczecin Słoneczne:

Obiecywana od kilkunastu lat linia Szczecińskiej Kolei Miejskiej miałaby kursować na trasie Police - Szczecin Osiedle Słoneczne. Wymaga jednak dobudowania odgałęźnika w Policach na Osiedle Chemik, oraz prawoskręt ze stacji Szczecin Zdroje w kierunku Słonecznego.

Otrzymałaby ona oznaczenie S-1, według obliczeń miałaby pokonywać całą trasę z Polic do os. Słonecznego w 45 minut. Koszt remontu peronów oraz dobudowa łączników pierwszej linii SKM kosztowałoby od 130 do 135 mln złotych.

2. Stargard Szczeciński:

W kierunku Stargardu Szczecińskiego jest to utworzenie nowej linii z przyszłej pętli tramwajowej Turkusowa przez Struga, Szosę Stargardzką do Morzyczyna, skąd dalej pasażerowie mogą udać się autobusem stargardzkiego MZK do centrum Stargardu posiadając ten sam bilet. Alternatywą tego połączenia jest linia SKM oznaczona symbolem S-2.

S-2 kursowałby na trasie: Szczecin Niebuszewo - Stargard Szczeciński zatrzymując po drodze na czternastu stacjach. Na trasie znajdowałoby się sześć składów, które zapewniałyby dojazd do Stargardu co 20 minut.

3. Goleniów:

Do Goleniowa kursowałaby kolejna SKM-ka oznaczona jako S-3.

S-3 kursowałaby ze Szczecina Głównego do Portu Lotniczego w Goleniowie z 35-minutowym interwałem zatrzymując się tym samym na siedmiu stacjach, którą obsługiwałyby 2 jednostki.

Oprócz Szybkiej Kolei Miejskiej na terenie Gminy Goleniów mogłyby się pojawić autobusy miejskie. Można by utworzyć linię autobusową 77 BIS, która kursowałaby na trasie Dąbie Dworzec – Pucice, zaś co drugi kurs byłby wydłużony do miejscowości Czarna Łąka położonej nad jeziorem Dąbskim. Odcinek jaki ta linia musiałaby przejechać wynosi 12,6 km i jest udogodnieniem dla mieszkańców Pucic, którzy na co dzień uczą się i pracują w Szczecinie. Przystanek końcowy znajdowałby się przy dworcu w Dąbiu jako punkcie przesiadkowym do pociągu SKM. Jedyną przeszkodą jaką widzi ZDiTM są progi zwalniające.

4. Gryfino:

Stworzenie do Gryfina linii S-4 na trasie Police - Gryfino byłoby korzystne dla mieszkańców szczecińskich dzielnic Klucz, Żydowce, Podjuchy, którzy mieliby ułatwiony szybszy dojazd do centrum miasta. Pociągi kursujące na tej trasie mogłyby jeździć co 30 minut, a co za tym idzie byłyby konkurencją dla szczecińskiego PKS-u obsługującego linię do Elektrowni - Dolna Odra.

Zlikwidowanie taryfy "pospiesznej"

Drugim krokiem na ujednolicenie taryfy biletowej jest zlikwidowanie podwójnej opłaty za przejazd autobusami pospiesznymi. Zdaniem większości ludzi jest ona zbędna, gdyż autobus pospieszny nie różni się czymś specjalnym od pozostałych linii, jedzie z tą samą prędkością i tak samo stoi w korku czy też zatrzymuje się na światłach. Ujednolicenie taryfy pozwoliłoby na jeszcze większe korzystanie z tych linii.

Od kilku miesięcy również krążą spekulacje o tym, że linie pospieszne miałyby zostać wyparte przez Szczeciński Szybki Tramwaj. Prawdopodobnie tak drastyczny krok nie nastąpi gdyż Zarząd Dróg i Transportu Miejskiego musi mieć na uwadze fakt, że tramwaj w przypadku uszkodzenia się spowoduje zatrzymanie, co pociąga za sobą poważne konsekwencje brak połączenia z centrum miasta.

Szczecińskie Przedsiębiorstwo Autobusowe broni się, że zlikwidowanie takiej taryfy byłoby dla niego nie korzystne, gdyż straciłoby część wpływów za linie A, B, C, D, E oraz G.

Bilety Regio honorowane w autobusach i tramwajach?

Kolejnym krokiem do zorganizowania takiego kroku jest honorowanie biletu kolejowego Regio w pojazdach komunikacji miejskiej. Jest to krok idealny dla osób, które dojeżdżają z odleglejszych części naszego województwa do Szczecina, głównie do szpitala wojewódzkiego znajdującego się przy ulicy Arkońskiej.

Obecnie osoby udające się w stronę szpitala muszą kupić bilet kolejowy, a do tego dokupić bilet za 3 złote. Wracając ze szpitala na dworzec również muszą zaopatrzyć się w taki bilet, a co za tym idzie muszą liczyć się z wydatkiem 6 złotych w samym Szczecinie. Doliczając do tego koszt podróży pociągiem nie wyjdą na tym korzystnie. Bilet byłby ważny przez dwie godziny od momentu przyjazdu pociągu do stacji docelowej. Warunkiem ważności takiego biletu byłoby odręczne wpisanie godziny rozpoczęcia podróży środkiem komunikacji miejskiej.

Rozbudowa siatki tramwajowej

Pierwszym projektem, który pozwoliłby na wygodny dojazd do centrum Szczecina to rozbudowa sieci tramwajowej. Pierwsza z nich, odchodząca od obecnego przystanku „Turzyn”, biegnąca przez ulice: 26 kwietnia, Taczaka, Szeroką, Bracką do Hali Widowiskowo-Sportowej miałaby być przedłużeniem SST. Obsługiwałaby osiedle Przyjaźni oraz Krzekowo przez co byłaby alternatywą dla zatłoczonego w godzinach szczytu autobusu linii 75.

Przypomnijmy raz jeszcze, że ww. linia kursuje na trasie od Dworca Głównego do pętli Krzekowo, w godzinach szczytu jeździ co 4-5 minut. Pomimo, że linia kursuje dosyć często to pasażerowie jeżdżą w ścisku oraz narzekają na to, że autobus przyjeżdża spóźniony, a nie raz zdarza się sytuacja, gdzie na przystanek zajeżdżają 3, czasami nawet 4 pojazdy.

Drugi projekt zakłada budowę linii tramwajowej wzdłuż ulicy Mieszka I przez osiedle Reda tymczasowo do nowego cmentarza przy ulicy Bronowickiej, a docelowo do Przecławia. Tramwaj odciążyłby zapełnione do granic możliwości autobusy linii 61 oraz 81, które przewożą studentów na wydziały Zarządzania i Ekonomiki Usług oraz Humanistycznego znajdujące się przy ulicy Krakowskiej.

Trzeci projekt mówi o budowie tramwaju na północ Szczecina przez Warszewo do Podbórza. Dzielnica ta zaczyna prężnie rozwijać się poprzez developerów, którzy budują domy jednorodzinne oraz bloki w okolicach ulicy Duńskiej. Linia odchodziłaby od obecnej trasy trójki na skrzyżowaniu ulic Krasińskiego i Niemierzyńskiej idąc wzdłuż ulic Krasińskiego, Duńskiej dochodząc do skrzyżowania Wapienna – Duńska – Szczecińska tramwaj szedłby dalej prosto i włączałby się na wysokości przystanku autobusowego "Podbórzańska Ogrody", a dalej wzdłuż ulicy do pętli "Podbórz".

Czytaj również:


emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Polskie myśliwce w powietrzu

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na szczecin.naszemiasto.pl Nasze Miasto