To całkowity zwrot w stosunku do tego, co jeszcze dwa miesiące temu mówili urzędnicy. Na początku października usłyszeliśmy, że nie ma planów związanych z zakupem tramwajów dwukierunkowych. Teraz mamy nowe informacje.
- W planach na przyszły rok jest zakup dwóch tramwajów dwukierunkowych. Spółka uzyskała na ten cel od miasta sześć milionów złotych - mówi Hanna Pieczyńska, przedstawicielka Tramwajów Szczecińskich. - Koszt zakupu jednego tramwaju dwukierunkowego częściowo niskopodłogowego, w pełni klimatyzowanego szacujemy na ok. 4,5 mln zł. Brakującą kwotę zamierzamy dołożyć ze środków własnych.
CZYTAJ TEŻ:
Tramwaj dwukierunkowy ma kabiny motorniczego na obu końcach składu oraz drzwi dla pasażerów po obu stronach. Dlatego nie potrzebuje pętli nawrotnych. Wystarczy krańcówka, która zamiast zawracania tramwaju umożliwia zmianę kierunku jazdy, a tym samym wymaga mniej miejsca w terenie.
Wśród minusów tego taboru jest większa masa, na przykład 32-metrowy skład waży więcej o dwie tony od wagonu jednokierunkowego. Wyższe są też koszty zakupu, średnio od 8 do 15 procent. W wagonie jest mniej miejsc siedzących.
- Aktualnie jesteśmy na etapie analizy rynku dostawców, a z początkiem nowego roku rozpocznie się przygotowywanie dokumentacji przetargowej - zapewnia Pieczyńska.
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Jakie są korzyści z tramwaju dwukierunkowego? Można etapować inwestycje, bo tabor umożliwia obsługę pasażerów na skróconej trasie. W Poznaniu wykorzystuje się tzw. nakładkę na tor wybudowany i przy każdym remoncie sieci trwającym ponad dwa tygodnie uruchamia się tabor dwukierunkowy.
- Nakładkę montuje się w jedną noc na jezdni. Zamykamy odcinek do remontu i tramwaj kursuje do pewnego fragmentu torowiska. To element bardzo przydatny i szybki do montażu - wyjaśnia Wojciech Tulibacki, prezes Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Poznaniu.
Rozjazd nakładkowy jest zabudowywany bezpośrednio na istniejących torach, a wjazd na niego, czyli nieznaczne wzniesienie się pojazdów szynowych nad poziom gruntu, umożliwiają specjalne tory najazdowe. Konieczne jest tylko precyzyjne przytwierdzenie do podłoża.
CZYTAJ TEŻ:
ZOBACZ TEŻ:
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?