Most co kilkadziesiąt, a nawet kilka lat niszczyły wezbrane wody Odry lub zwały kry podczas roztopów. Nowy wyższy most o szerokości 6,6 m, długości 105 m, z przepustem i podnoszonymi klapami, zbudowano w 1820 r.
Szybki rozwój miasta i portu sprawił, że most Długi okazał się za ciasny, dlatego w 1900 r rozpoczęła się budowa nowego żelaznego mostu o szerokości 8,5 m, któremu nadano imię Hanzy. Wycofujące się wojska niemieckie wysadziły w powietrze wszystkie mosty w Szczecinie.
Projekt nowego polskiego mostu wykonał inżynier H. Żółtowski. Uroczyste otwarcie nowego zbudowanego już w Polsce szczecińskiego mostu nastąpiło w 1959 r. Podczas inauguracji podniesiono i opuszczono jego zwodzone przęsło.
Jednak na następną okazję podnoszenia przęsła, czekano zbyt długo (kilkanaście lat) i zardzewiały mechanizm zwodzenia przęseł zawiódł. Ponieważ pod mostem nie przepływały praktycznie żadne statki pełnomorskie, zdecydowano się pospawać niemiłosiernie trzęsące się przęsło do konstrukcji mostu.
Most Długi jest od 50 lat wąskim gardłem miejskiej komunikacji. Niestety, zbudowana w latach 1979-1989 Trasa Zamkowa nie przejęła głównego strumienia pojazdów, wciąż 70 - 80 % samochodów ciężarowych i ok. 50 % osobowych jeździ starym, ciasnym mostem Długim. Most Długi jest dalej najdogodniej położonym wjazdem i wyjazdem z miasta Szczecina.
W przeszłości kilkakrotnie próbowano zaprojektować przebudowę lub budowę nowego mostu w miejsce mostu Długiego, m/in profesor Stanisław Latour proponował dwupoziomowe rozwiązanie wjazdu do miasta, z kolei architekt urbanista Janusz Kędzierski stworzył przejrzystą koncepcję budowy nowego mostu Długiego oraz nowoczesnego skrzyżowania w tym kluczowym dla Szczecina miejscu.
Pijany i bez prawa jazdy uciekał przed policjantami
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?