Mariusz Parkitny
[email protected]
Prezydent Szczecina przedstawił szczegóły programu Szczecin 2020. Dokument robi wrażenie. Gdyby udało się go zrealizować miasto za kilka lat mogłoby przypominać portowy Amsterdam, a może nawet Wenecję.
- Proszę nie czytać tego w kontekście zbliżających się wyborów. To ma związek z nowym budżetem unijnym. Taką dyskusję musimy przeprowadzić, aby jak najlepiej wydać te pieniądze - przekonuje prezydent Szczecina i nie zdradza, czy będzie walczył o trzecią kadencję.
Zapowiada za to konsultacje społeczne z mieszkańcami w sprawie Szczecina 2020. Każdy będzie mógł się wypowiedzieć na temat proponowanych inwestycji. Kilka dni temu Unia Europejska przyjęła budżet na lata 2014-2016. Nasz region otrzyma około sześciu miliardów złotych. Szczecin co najmniej kilkaset milionów.
- Szacujemy, że począwszy od 2016 roku wydawalibyśmy na inwestycje ok. 300 mln złotych rocznie - dodaje prezydent.
Według Krzystka, miasto w kolejnych latach powinno rozwijać się w czterech kierunkach: praca, edukacja, otoczenie, współdecydowanie z mieszkańcami. Takie inwestycje prezydent proponuje:
Park "Dąbie" - strefa przedsiębiorczości dla małych i średnich firm,
rozwój Technoparku Pomerania - we współpracy z uczelniami,
akcja pustostan - preferencyjne zasady wynajmu niechcianych lokali uzytkowych
budowa nowego wjazdu do portu,
utworzenie Morskiej Strefy Przemysłowej - wsparcia dla przedsiębiorców
utowrzenie strefy "Północ" - wsparcie dla terenów poprzemysłowych
Projekt Śródmieście - renowacje i odnowy kamienic, program jedna ulica rocznie.
Pieniądze mają też być wydane na: finansowanie nauki języków obcych w szkołach, stypendia i nagrody dla najlepszych uczniów i studentów, dalszą przebudowę bulwarów na Odrą, modernizację szczecińskich kąpielisk, przebudowę Teatru Letniego, budowę aquaparku, modernizację stadionu Pogoni, VI odcinek obowdnicy (łączący ul. Arkońską z Mickiewicza), wydłużenie Trasy Północnej, przebudowę ul. Spacerowej do Al. Wojska Polskiego W planach są także: nowa linia tramwajowa na ul. Spacerowej i między Gumieńcami a Mierzynem, II etap Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju do Kijewa, nowe autobusy i tramwaje.
Zmodernizowane mają być też kluczowe węzły przesiadkowe na ul. Kołłątaja, Placu Rodła, w Podjuchach, na ul. Żołnierskiej i w Gocławiu.
W porozumieniu z samorządem województwa ruszyłaby kolej podmiejska łącząca Szczecin i Police.
Zdaniem Krzystka konsultacje, które rozpoczną się w grudniu potrwają do czerwca. Potem planem inwestycji zajmą się radni.
Moje Miasto Szczecin www.mmszczecin.pl on Facebook
Precz z Zielonym Ładem! - protest rolników w Warszawie
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?