Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

130 nowych stacji i 1431 rowerów. Ambitne plany Bike_S

Marek Jaszczyński
Sebastian Wołosz
Na nowe stacje i rowery miejskie będziemy musieli jednak poczekać do przyszłego roku. W planach jest powstanie stacji również na prawobrzeżu. Nieruchomości i Opłaty Lokalne, operator systemu, złożył wniosek wart 12 milionów złotych w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych.

Szczeciński Rower Miejski ruszył w sierpniu ubiegłego roku, pierwszy jego sezon trwał do końca listopada.

- Łącznie koszty eksploatacyjne wyniosły około 700 tysięcy złotych - wyjaśnia Andrzej Gajda, prezes spółki Nieruchomości i Opłaty Lokalne, która jest operatorem systemu. - Amortyzacja, do tego dochodzi utrzymanie call center, alokacja jednośladów.

Na 200 tysięcy wypożyczeń w ubiegłym sezonie, aż 180 tysięcy było darmowych. Były to przejazdy do 20 minut, czyli zgodnie z taryfikatorem są bezpłatne.

NiOL złożył wniosek wart 12 milionów złotych w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (tzw. ZIT). Pod tą nazwą kryje się instrument unijnego finansowania, który Komisja Europejska wprowadziła na lata 2014-2020.

Kwestią otwartą jest to jaka może być wysokość własnego wkładu, ma się to wyjaśnić w drugiej połowie roku. Może się zdarzyć, że wysokość dofinansowania wyniesie 67 procent, reszta pieniędzy będzie pochodzić z wkładu własnego spółki.

Na co miałoby pójść 12 mln złotych?

- Przymierzamy się do uruchomienia dodatkowo 130 stacji i 1431 rowerów na prawo- i lewobrzeżu Szczecina - informuje Andrzej Gajda. - W prawobrzeżnej części myślimy o uruchomieniu osobnej wypożyczalni. Sensowny termin rozbudowy to 2016 rok.

O poprawie funkcjonowania Bike_S myślą też użytkownicy.

- Można wydłużyć czas darmowego wynajęcia roweru z 20 na 30 minut - proponuje Konrad Lisowski, rekordzista w pierwszym sezonie jeżeli chodzi o liczbę wypożyczeń roweru. - Kolejny pomysł to wprowadzenie możliwości wypożyczenia jednośladu bez rejestrowania się w systemie, co byłoby udogodnieniem dla turystów. Można byłoby wprowadzić poprzez wygenerowanie na stacji pobrań rowerów jednorazowego loginu i hasła potrzebnego do wypożyczenia roweru przy równoczesnym obciążeniu karty płatniczej kwotą z góry, np. 10 zł, a po zdaniu roweru system obliczyłby kwotę za przejazd a różnicę zwróciłby na konto użytkownika.

Bike_S w liczbach

System wystartował 21 sierpnia pod hasłem "Bądź eco, przesiądź się na Bike_S!". Szczecinianie bardzo szybko polubili rower miejski i zaczęli z niego intensywnie korzystać.

Pułap 2 tys. wypożyczeń dziennie został przekroczony 25 sierpnia, trzy dni później szczecinianie wypożyczyli Bike_S 3638 razy.

Rekord sezonu padł 4 września 3706 wypożyczeń.

Najpopularniejsza stacja znajduje się na Placu Żołnierza Polskiego (średnio 127 wypożyczeń dziennie). W Klubie Stu, czyli stacji z ponad stu wypożyczeniami dziennie są jeszcze Jasne Błonia, Brama Portowa i Urząd Miasta Szczecin.

Cennik zachęca do pokonywania rowerem miejskim bezpłatnie kilkukilometrowych odcinków (pierwsze 20 minut za darmo). 89 proc. wypożyczeń mieści się w tym limicie. Rekordzista w 1 sezonie , od 21 sierpnia wypożyczył Bike_S 535 razy.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na szczecin.naszemiasto.pl Nasze Miasto