Głównym tematem ćwiczeń było planowanie i prowadzenie działań zgrupowania taktycznego z forsowaniem przeszkody wodnej. W ćwiczeniu uczestniczyły obsady stanowisk dowodzenia batalionów piechoty zmotoryzowanej oraz pododdziałów artyleryjskich i przeciwlotniczych.
- Istotą ćwiczenia jest doskonalenie umiejętności praktycznych dowódców, i pozostałych osób funkcyjnych batalionowych stanowisk dowodzenia w planowaniu, organizowaniu i kierowaniu działaniami taktycznymi z uwypukleniem forsowania przeszkody wodne – mówił podczas szkolenia generał brygady Janusz Adamczak, dowódca 12 BZ. – W ćwiczeniu szkieletowym biorą udział w pełnym składzie wyznaczone obsady stanowisk dowodzenia z pododdziałów.
Zgodnie z koncepcją i scenariuszem opracowanym przez zespół autorski, któremu przewodniczył podpułkownik Jerzy Zdrojewski, ćwiczenie sztabowe podzielone było na kilka etapów. W przeddzień rozpoczęcia ćwiczenia, hala sportowa zmieniała się w centrum kierowania ćwiczeniem, gdzie batalion dowodzenia przygotował miejsca pracy dla wszystkich zespołów, a ich obsady miały czas na przygotowanie swoich miejsc pracy i zapoznanie się z założeniami oraz sytuacjami taktycznymi. Pierwszy dzień ćwiczenia rozpoczęło ogłoszenie alarmu dla ćwiczących obsad stanowisk dowodzenia batalionów piechoty zmotoryzowanych, które na „bojowo” przemieściły się do wyznaczonych rejonów i przystąpiły do rozwijania swoich stanowisk.
Następnie, po zameldowaniu gotowości do działania , sztaby 1. i 2. batalionu piechoty zmotoryzowanej rozpoczęły planowanie zgodnie z zarządzeniem bojowym dowódcy. Drugi dzień ćwiczenia, rozpoczął się od otrzymania w godzinach rannych rozkazu bojowego, który dla ćwiczących dowódców postawił generał Janusz Adamczak, kierownik ćwiczenia. Po otrzymaniu rozkazu, sztaby pododdziałów przystąpiły do planowania działań jako batalionowe zgrupowania taktyczne. Tymczasem, na stanowiskach kierownictwa ćwiczenia, osoby funkcyjne poszczególnych zespołów- zarówno w dzień jak i w nocy- prowadziły nadzór i monitoring sytuacji taktycznej i decyzji ćwiczących dowódców oraz dokonywały niezbędnych korekt do dynamiki walki.
Etap ten, zakończył się odprawą – synchronizacją dowódcy, a zarazem kierownika ćwiczenia. Jej celem było, skoordynowanie działania wszystkich elementów ugrupowania bojowego, które gwarantowało dowódcy brygady wykonanie zadania. W synchronizacji uczestniczyli wszyscy dowódcy pododdziałów i szefowie rodzajów wojsk.
Rekonesans na poligonie drawskim, podczas którego dowódca brygady wraz z oficerami sztabu i dowódcami pododdziałów rozpoznali stanowiska i siły nieprzyjaciela w rejonie forsowania rozpoczął ostatni etap ćwiczenia sztabowego.
Po zakończonym rekonesansie i powrocie do garnizonu, nastąpiła tak zwana „dynamiczna” część walki, w czasie której, pododdziały 1. batalionu piechoty zmotoryzowanej sforsowały przeszkodę wodną i uchwyciły przyczółek po drugiej stronie rzeki. Wytworzona przez nie sytuacja taktyczna, umożliwiła dowódcy brygady, wprowadzenie do walki kolejnego, 2. batalionu piechoty zmotoryzowanej, który z opanowanego przyczółka prowadził natarcie w głąb ugrupowania przeciwnika. Po osiągnięciu powodzenia przez „walczące” pododdziały i ocenie sytuacji taktycznej, kierownik ćwiczenia podjął decyzję o przerwaniu działań przez ćwiczących, a tym samym o zakończeniu ćwiczenia. Na zbiórce wszystkich osób funkcyjnych kierownictwa ćwiczenia, dowódca brygady jeszcze raz podziękował żołnierzom za wysiłek, czas i wkład jaki poświęcili w realizację tego przedsięwzięcia.
Za kilka dni, szkieletowe ćwiczenie dowódczo-sztabowe pod kryptonimem „Zły Łęg 09” zostanie poddane szczegółowej analizie i ocenie, a wyciągnięte wnioski z zakresu praktycznego planowania, organizowania oraz kierowania działaniami taktycznymi umożliwią dowódcom i sztabom pododdziałów dalsze doskonalenie swoich umiejętności.
Archeologiczna Wiosna Biskupin (Żnin)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?