Badanie prowadzone za pomocą obserwacji ruchu telefonów komórkowych pozwala z niezwykłą dokładnością wykazać nie tylko liczbę wizyt w galeriach handlowych, ale także liczbę unikalnych klientów odwiedzających poszczególne lokalizacje. Za punkt odniesienia w raporcie Proxi.cloud, na który powołuje się Związek Polskich Pracodawców Handlu i Usług, przyjęto rok poprzedzający pandemię (2019 r.).
Jak informuje ZPPHiU, w podsumowaniu ogólnopolskim dla krajowych centrów handlowych uśredniona różnica w liczbie wszystkich wizyt w centrach wyniosła w maju 2020 r. mniej o 54 procent, a w maju 2021 r. o 42 procent.
Monitorujemy centra, w których działalność prowadzą nasi członkowie i widzimy, że owszem klienci wracają na zakupy, jednakże ruch jest daleki od poziomów, do jakich przywykliśmy przed pandemią. Dane liczbowe można podsumować jednym zdaniem - odwiedzalność spadła w sposób istotny dla prowadzących działalność handlową na terenie galerii - wyjaśnia Zofia Morbiato, dyrektor generalna ZPPHiU, cytowana przez portal "handelextra.pl".
Złote Tarasy z najgorszym wynikiem
Badanie wykazało, że istnieją w Polsce centra handlowe, które zanotowały spadek odwiedzalności o ponad 70 procent. Najgorzej pod tym względem wypadają popularne Złote Tarasy, w których różnica w liczbie wizyt w 2020 roku wyniosła aż 82 procent. Na kolejnych miejscach znalazły się Stary Browar w Poznaniu (80 procent) oraz gdańska Galeria Bałtycka (72 procent).
Z jednej strony w przestrzeni publicznej spotykamy się z informacjami o powrocie do stanu sprzed pandemii i obrazami galerii wypełnionych odwiedzającymi, jednak jest to tylko wrażenie. Narzędzia pomiarowe wykazały jednoznacznie, że spadki odwiedzalności w centrach są bardzo duże. Tymczasem nasi członkowie zderzają się z bezwzględnym egzekwowaniem zapłaty pełnego czynszu. Przeczy to obowiązującym przepisom prawnym i po raz kolejny pokazuje jak ogromna nierównowaga stron panuje pomiędzy silnymi centrami handlowymi i słabszymi firmami korzystającymi z powierzchni handlowych - dodaje Zofia Morbiato, cytowana przez portal "handelextra.pl".
Związek Polskich Pracodawców Handlu i Usług został powołany do życia 18 marca 2020 roku. Zrzesza on ponad 150 firm, w których zatrudnienie znajduje ponad 205 tysięcy pracowników.
Aktualizacja
Po naszej publikacji skontaktowali się z nami przedstawiciele Centrum Handlowego Złote Tarasy. Dyrektor galerii twierdzi, że dane przedstawione przez Związek Polskich Pracodawców Handlu i Usług są nieprawdziwe.
Wraz z końcem czwartego lockdownu i po ponownym otwarciu centrów handlowych z początkiem maja br., zaobserwowaliśmy znaczące, kilkudziesięcioprocentowe wzrosty odwiedzalności w CH Złote Tarasy, w porównaniu do analogicznego okresu w 2020 roku. Nieprawdą jest zatem, że centrum handlowe notuje spadki, o których wspomina Związek Polskich Pracodawców Handlu i Usług, a dane którymi posługuje się wspomniany Związek są błędne. CH Złote Tarasy od wielu lat współpracuje z technologicznym liderem z zakresu zliczania i przepływu osób w obiektach wielkopowierzchniowych, którego oprogramowanie precyzyjnie zlicza wejścia na teren centrum, zarówno z poziomu parkingu podziemnego, wejść głównych, jak i biurowców należących do kompleksu Złote Tarasy - przekazał Maciej Sanetra, Dyrektor CH Złote Tarasy.
Warto podkreślić, że choć przedstawiciele popularnej galerii handlowej poinformowali o kilkudziesięcioprocentowych wzrostach odwiedzalności, nie przedstawili konkretnych liczb, a także źródeł potwierdzających owe dane.
Zakaz krzyży w warszawskim urzędzie. Trzaskowski wydał rozporządzenie
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?