Spółki PKP Polskie Linie Kolejowe oraz DB Netz AG podpisały porozumienie dotyczące połączenia Szczecin-Berlin.
Przypomnijmy, że pod koniec ub.r. zielone światło dla inwestycji w Szczecinie zapalili Peter Ramsauer, minister transportu Republiki Federalnej Niemiec oraz szefa tego resortu w naszym rządzie, minister Sławomir Nowak.
Szefowie spółek kolejowych obu krajów będą wspólnie rozwiązywać problemy , które mogą pojawić się podczas rozbudowy linii Szczecin-Berlin na odcinku przygranicznym Angermuende-Szczecin Gumieńce - poinformował PAP Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP Polskie Linie Kolejowe.
Współpraca ma dotyczyć m.in. przygotowania niezbędnej dokumentacji i pozyskania zezwoleń na realizację prac budowlanych. Spółki ustalą także kwestie dotyczące własności, użytkowania i konserwacji urządzeń, które powstaną w obszarze granicznym. Wspólnie zaplanowana zostanie budowa zasilania sieci trakcyjnej, systemy sterowania ruchem czy układ torowy.
Wszystko po to, by w przyszłości w półtorej godziny dojechać ze Szczecina do Berlina. Nastąpi to około 2020 roku.
Wspomniane porozumienie ministrów transportu Polski i Niemiec podpisane w grudniu ub.r. w Szczecinie było właśnie wstępem do modernizacji trasy kolejowej z grodu Gryfa do stolicy Niemiec. Inwestorami będą oczywiści wspomniane spółki kolejowe.
Dla Szczecina i jego rozwoju szybsze połączenie ze stolicą Niemiec ma duże znaczenie.
Nowak w Szczecinie zapewnił, że po roku 2015 po polskiej stronie dobudujemy drugi tor i zelektryfikujemy brakujący odcinek linii kolejowej. Chodzi o niespełna 5 kilometrów toru.
Po niemieckiej stronie trzeba zelektryfikować i zmodernizować 28 kilometrów torów.
Peter Ramsaue, minister transportu RFN przekonywał, że 28 kilometrów torów to pozornie mała luka.
- Na modernizację i elektryfikację tego odcinka zamierzamy wydać 104 mln euro - podkreślił.
Po podpisaniu umowy w Szczecinie spółki odpowiedzialne za infrastrukturę po obu stronach granicy otrzymały zlecenia przygotowania planów, dokumentacji itd. Dzisiejsze porozumienie spółek, to efekt grudniowego spotkania ministrów.
Wspólne uzgodnienia, pozyskanie funduszy zajmą około 6 lat. Wykonanie inwestycji to około 2 lat. Szybkiego połączenia Szczecina z Berlinem możemy się spodziewać około 2020 roku.
Czas przejazdu pociągów pomiędzy Szczecinem a Berlinem skróci się do 90 minut. Obecnie połączenie bezpośrednie wynosi ok. 2 godzin.
- Pociągiem dzisiaj
- W tej chwili do Berlina oddalonego niespełna 110 km (linia kolejowa) pociągiem jedziemy 2 godziny. Co gorsza - z przesiadkami. Do stolicy Niemiec nie mogą wjeżdżać lokomotywy spalinowe. Są wymieniane na elektryczne w Angemuende bądź już na peryferiach Berlina - stacja Gesundbrunnen.
- W ciągu dnia pasażerowie mają do wybory kilkanaście połączeń między stolicą Pomorza Zachodniego a stolicą Niemiec.
Zasady głosowania w wyborach europejskich 9 czerwca
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?