To przetarg w formule "zaprojektuj i wybuduj". Zadaniem wykonawcy będzie opracowanie dokumentacji projektowej i uzyskanie decyzji środowiskowej, a potem budowa drogi. Czasu nie jest dużo.
Kiedy poznamy wykonawcę?
- To są duże zadania. Nie wiemy, czy będą protesty, czy będą odwołania konsorcjum — mówił Krzysztof Kuśnierz, naczelnik Wydziału Techniczno-Inwestycyjnego Urzędu Miejskiego w Policach.
Do dokumentacji przetargowej został dołączony program funkcjonalno-użytkowy, który zawiera szczegółową koncepcję obwodnicy Polic. Na odcinku od ulicy Nadbrzeżnej (jeszcze przed wjazdem do osiedla Mścięcino) do ulicy Przęsocińskiej będzie jednojezdniowy odcinek. Ulica Przęsocińska, czyli droga powiatowa 3914Z (droga z Polic do Przęsocina), będzie poszerzona o trzeci pas.
Obwodnica Polic będzie dwujezdniowa dopiero na odcinku od ul. Przęsocińskiej do ul. Tanowskiej, czyli do drogi wojewódzkiej nr 114. Na arterii będą trzy ronda. W obszarach projektowanych skrzyżowań będą zaprojektowane ścieżki rowerowe lub pieszo - rowerowe oraz chodniki. Wiadomo, że na obwodnicy będzie jedno skrzyżowanie dwupoziomowe, na styku z linią kolejową nr 406 do Trzebieży. Projektant może wykorzystać istniejący przejazd pod torami, ale również zaprojektować wiadukt nad linią kolejową.
Gmina zastrzega, że choć wskazała powyższy przebieg, to istotne w przebiegu obwodnicy Polic będą ustalenia z Wodami Polskimi, Eneą, PKP, a przede wszystkim decyzja środowiskowa wydana przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska w Szczecinie.
Kiedy będzie gotowa obwodnica Polic?
- Musimy zrealizować obwodnicę do 2028 roku, bo Zachodnia Obwodnica Szczecina ma być gotowa do 2030 roku. Wówczas będziemy przygotowani, żeby osłonić Police przed ruchem tranzytowym. Zderzymy się z sytuacją, gdzie będzie duże natężenie ruchu w kierunku węzła Police na ZOS-i - poinformował Ryszard Kowalski szef pracowni projektowej Dróg i Mostów DIM.
Znane są też prognozy ruchu drogowego w Policach do 2040 roku. Według eksperta, bez budowy obejścia drogowego, mieszkańców Polic czekają spore kłopoty. Do miasta wjedzie dziennie 8000 pojazdów.
- To spowoduje duże kłopoty komunikacyjne. Specyficzny układ miejski: zjazdy do posesji, przejścia dla pieszych, przystanki w godzinach szczytu spowodują poważny problem w centrum Polic - poinformował Damian Kraśniański, ekspert prognozowania ruchu z firmy Damart.
Nie lepiej w 2040 roku ma być też na ulicy Przęsocińskiej między Policami a Przęsocinem, gdzie planowane natężenie to 8500 pojazdów na dobę. Rozwiązanie tego problemu leży we współpracy ze Szczecinem.
- Musi być zaangażowany Szczecin, który powinien poprowadzić nowe korytarze transportowe. Potrzebne są dodatkowe analizy, z której strony poprowadzić obejście Przęsocina — dodaje Damian Kraśniański.
Ekspert dodał, że modelowanie ruchu to tylko prognoza.
- Nie możemy w sposób precyzyjny określić przyszłych potoków ruchu. Praktyka pokazuje, że ruch po realizacji inwestycji wzrasta i jest większy, niż wynika z prognozy — informuje Damian Kraśniański.
Bądź na bieżąco i obserwuj:
Precz z Zielonym Ładem! - protest rolników w Warszawie
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?