Symulacja podstawowych badań medycznych na nowoczesnych manekinach i sprzęcie, przyjmowanie porodu, ratowanie pacjenta w karetce pogotowia, czynności medyczne wymagające najwyższych umiejętności manualnych. To wszystko będą praktykować studenci PUM.
- Mamy najnowsze centrum dydaktyczno-medyczne w kraju - mówi prof. Bogusław Machaliński, rektor Pomorskiego Uniwersytetu Medycznego. - Prześcignęliśmy inne tego typu uczelnie w kraju pod względem wyposażenia i jakości. Będą z niego korzystać studenci wszystkich naszych kierunków w różnym stopniu. Każdy student, zanim zacznie leczyć, przejdzie zajęcia w tym centrum.
Centrum Symulacji Medycznej Pomorskiego Uniwersytetu Medycznego zakłada realizację 8 proc. podstawy programowej dla Wydziału Lekarskiego – w 100 proc. w sposób praktyczny.
W nowym budynku CSM przy ulicy Klonowica 50 w Szczecinie na trzech kondygnacjach do dyspozycji dydaktyków PUM znajduje się blisko 3000 m2 sal wyposażonych w symulatory wysokiej i niskiej wierności, trenażery, system Wirtualnego Pacjenta, środowiska Lekarza Rodzinnego, Strefy Przedszpitalnej i Pacjenta Standaryzowanego.
W CSM znajdują się następujące sale i laboratoria: sale dydaktyczne, sale symulacji wysokiej wierności – blok operacyjny, sala intensywnej terapii, szpitalny oddział ratunkowy, symulator ambulansu, sala porodowa, sala opieki pielęgniarskiej, sale symulacji niskiej wierności – z zakresu ALS, z zakresu BLS, pracownie umiejętności technicznych, sala laboratoryjnego nauczania umiejętności klinicznych, sala do nauki umiejętności chirurgicznych, pracownia USG, pracownia endoskopii, wirtualny pacjent, sale egzaminacyjne w postaci gabinetów lekarskich, sale seminaryjne, pracownie komputerowe.
Głównym celem jest podniesienie jakości kształcenia oraz zwiększenie bezpieczeństwa pacjentów poprzez opracowanie i wdrożenie Programu Rozwojowego Uczelni. Program ten zakłada kształcenie studentów z wykorzystaniem m.in. technik symulacji medycznej.
Symulacja medyczna to odtworzenie sytuacji klinicznej w warunkach pracowni dydaktycznej, z możliwością interakcji osób uczących się. Jest jedną z metod nauczania postępowania praktycznego w stanach zagrożenia życia i procedur inwazyjnych na etapie szkolenia przeddyplomowego. Studenci mogą ćwiczyć skomplikowane przypadki, są lepiej przygotowani do zajęć klinicznych, co zwiększa komfort i bezpieczeństwo pacjentów.
Nie jest to środek zastępczy w kontaktach z pacjentem lecz lepsze przygotowanie do takiego kontaktu. Obiekt będzie spełniał wszelkie nowoczesne standardy i jest dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych.
PUM dołącza tym projektem do najlepszych w świecie ośrodków akademickich i innych instytucji uczących na kierunkach medycznych.
Każdy student podczas zajęć będzie nagrywany i obserwowany przez prowadzących zajęcia przez lustro weneckie. Potem każdy zabieg dzięki nagraniu będzie analizowany na dużym ekranie, żeby studenci mogli zobaczyć ewentualne błędy i poprawić je.
W przyszłości mogą się tutaj kształcić w pewnym stopniu także ratownicy medyczni na kursach.
Strefa Biznesu: RPP zdecydowała ws. stóp procentowych? Kiedy obniżka?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?