Nie da się ukryć, że nie ma dużo polskich miast, w których jeżdżą te pojazdy. Od 8 lipca Solaris Urbino 12 Hydrogen wozi pasażerów w Koninie. Na ulicach miasta będzie jeździł przez cztery lata na postawie umowy dzierżawy. Autobus tego samego typu testował Kraków, z kolei na ulicach Gdańska testowano wodorowego nesobusa.
A Szczecin? Wiadomo, że bez dofinansowania nie ma szans na zakup czy chociaż wypożyczenie takiego pojazdu.
- Gmina cały czas działa. Transport o napędzie wodorowym jest przedmiotem analiz - mówiła Daria Radzimska, dyrektor wydziału gospodarki komunalnej w szczecińskim magistracie w czasie obrad komisji rady miasta.
Radni dowiedzieli się, że autobus wodorowy jest czterokrotnie droższy od elektryka. Decydując się na autobus wodorowy, trzeba mieć specjalną stację do tankowania wodoru. Konin ma swoją na terenie elektrowni. Z kolei PKN Orlen uruchomił w Krakowie swoją pierwszą w Polsce mobilną stację tankowania wodoru. W przyszłym roku Orlen ma uruchomić kolejne 2 stacje wodorowe w Polsce w Poznaniu i Katowicach. Będą one dostępne dla wszystkich użytkowników pojazdów wodorowych. W trakcie postępowań przetargowych są kolejne stacje w Wałbrzychu, Pile i Włocławku.
Warto również wiedzieć, że wodór to drogie paliwo. Spółka ZE PAK z Konina zaoferowała dostawę paliwa za prawie 1,55 miliona złotych. Jak obliczyła "Rzeczpospolita", dziennie wodorowy Solaris zużywa 30 kg gazu, a koszt jazdy sięga 2,5 tys. zł.
Reklamy "na celebrytę" - Pismak przeciwko oszustom
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?