Przy okazji tzw. rewolucji tramwajowej budowane są w Szczecinie duże przystanki i torowiska tak, aby mogły po nich jeździć autobusy (tzw. PAT-y). W ten sposób unikają stania w korkach z innymi pojazdami. Tak jest m.in. na ul. Wyszyńskiego w kierunku Bramy Portowej.
Ale są też takie, na które autobusy nie wjeżdżają. Chodzi o odcinek od Bramy Portowej do pl. Żołnierza, który używany jest jedynie przez tramwaje.
- Pomimo tego, że od kilku tygodni jest ukończony i mógłby być dopuszczony do użytkowania. Autobusy linii 87, 90, 76, 806 czy pośpieszny B nie korzystają z PAT tylko stoją w korkach razem z innymi pojazdami. Pasażerowie tych autobusów nie korzystają ze wspólnych przystanków z liniami tramwajowymi, tylko nieraz muszą biec, aby zdążyć na tramwaj czekający po drugiej stronie jezdni. Autobusy wydłużają swój czas przejazdu, emitują więcej spalin stając w korku i dodatkowo zmniejszają “świętą” przepustowość na trzech pasach jezdni w al. Niepodległości. Biorąc pod uwagę wyjątkowo trudny czas dla użytkowników komunikacji miejskiej, priorytetem powinno być wykorzystanie wszystkich dostępnych możliwości aby autobusy mogły poruszać się bez przeszkód i na czas dowozić swoich pasażerów - zauważa radny Przemysław Słowik.
Zwraca uwagę na jeszcze dwie rzeczy
Pozostawienie osobnej zatoki przystanków przy ul. Wyszyńskiego (w obu kierunkach), po dokonanej niedawno modernizacji zarówno torowiska, przystanków jak i całego skrzyżowania. Zdecydowana większość przystanków autobusowych została przeniesiona na wspólny przystanek autobusowo-tramwajowy. Mimo to linie autobusowe 52, 62, 76 oraz linie nocne, pozostały nadal na oddzielnych, starych przystankach dostępnych od strony jezdni.
- Tym samym wskazane autobusy stoją w korkach na ul. Wyszyńskiego, a ich czas przejazdu jest zależny od natężenia ogólnego ruchu. Utrudnia to również przesiadki pasażerów do pojazdów odjeżdżających z przystanków umiejscowionych pomiędzy jezdniami. W myśl funkcjonowania PAT i nadawania priorytetu dla komunikacji zbiorowej, wszystkie te linie autobusowe powinny korzystać z przygotowanej infrastruktury - dodaje.
Jego zdaniem kolejnym przykładem niepotrzebnego wybetonowania torowisk jest ul. Matejki i fragment torowiska na pl. Żołnierza Polskiego wzdłuż alei Kwiatowej.
- W chwili obecnej jedynym autobusem poruszającym się tą trasą jest linia 101, która porusza się tutaj w trybie tymczasowego rozkładu jazdy. Mimo to nie korzysta z betonowego torowiska tylko porusza się wraz z innymi pojazdami po normalnych pasach ruchu. PAT jest użytkowany tylko przez tramwaje. Szczególnie przykład ostatni wydaje się rażącym i zupełnie niepotrzebnym wprowadzeniem nawierzchni betonowej, zamiast utworzenia zielonych torowisk, ponieważ dotychczas żadne linie autobusowe nie poruszają się na wskazanych odcinkach - kończy rady Słowik.
Michał Przepiera, zastępca prezydenta Szczecina, że PAT-y wybudowano zasadnie i wkrótce wszyscy się o tym przekonamy.
- Wzdłuż alei Niepodległości oraz przystanki na wysokości Galerii Kaskada są wciąż placem budowy, a udostępnienie torowiska zlokalizowanego na PAT przez wykonawcę robót budowlanych ma na celu zmniejszenie utrudnień związanych z trwającą przebudową. PAT zostanie udostępniony dla pozostałych uprawnionych do korzystania z niego po dokonaniu odbioru i przejęciu gwarancji przez miasto - wyjaśnia.
Zapowiada, że zarząd dróg rozważy by linie autobusowe nr 52 i 76 zostały skierowane na PAT w ulicy Wyszyńskiego.
- Celem budowy PAT jest skrócenie czasu przejazdu autobusów oraz służb ratowniczych, ułatwienie przesiadek z autobusu do tramwaju i na odwrót. Rozwiązanie takie jest powszechnie stosowane podczas wykonywanych inwestycji komunikacyjnych -wyjaśnia Michał Przepiera.
ZOBACZ TEŻ:
Reklamy "na celebrytę" - Pismak przeciwko oszustom
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?