- Prezes Urzędu Transportu Kolejowego podjął działania nadzorcze w związku z przypadkami blokowania przejazdów kolejowo-drogowych na linii kolejowej nr 406. Inspektorzy Oddziału Terenowego w Poznaniu przeprowadzili działania sprawdzające, podczas których potwierdzono 4 takie przypadki od października 2020 r. Trzy na 993 uruchomione w ciągu trzech miesięcy od października 2020 roku do stycznia 2021 r. oraz 1 przypadek w dniu prowadzenia czynności sprawdzających - 14 stycznia 2021 - mówi Tomasz Frankowski, Naczelnik Wydziału Komunikacji Społecznej UTK. - Inspektorzy zwrócili się do zarządcy infrastruktury i przewoźników o wyjaśnienie tych sytuacji.
W przesłanych wyjaśnieniach PKP PLK S.A. Zakład Linii Kolejowych w Szczecinie podkreśla, że w okolicy są 3 alternatywne przejazdy i nie ma możliwości, aby wszystkie one były zablokowane jednocześnie. Trasy pociągów są przydzielane przez zarządcę zgodnie z regulaminem, gdzie brany pod uwagę jest maksymalny ciężar składów, narzucony wymagany procent masy hamującej i wiele innych parametrów. Parametry te są tak dobrane, żeby każdy pociąg mógł podjechać nawet pod największe wzniesienie. Tyle teoria, bo rzeczywistość weryfikuje te założenia.
- W praktyce jednak zdarza się, że z uwagi na niesprzyjające okoliczności (warunki atmosferyczne obniżające przyczepność, usterka lokomotywy), w bardzo nielicznych przypadkach pociągi zatrzymują się w miejscach do tego nieprzewidzianych - wyjaśnia Tomasz Frankowski. - Z przekazanych wyjaśnień wynika również, że profil linii jest trudny – niektóre wzniesienia mają nachylenie nawet 15 promili. Przed największym wzniesieniem obowiązuje ograniczenie prędkości do 30 kilometrów na godzinę z powodu stanu infrastruktury. Dodatkowo w związku z trwającym remontem konieczna bywa zmiana toru, co również wiąże się z ograniczeniem prędkości. Roboty inwestycyjne związane są z uruchomieniem Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej. Po zakończeniu prac prędkość zostanie podniesiona i będzie możliwość jazdy cały czas po tym samym torze. Powinno to rozwiązać kwestię problemów niektórych pociągów z podjazdem pod wzniesienie.
UTK potwierdza, że zablokowanie przejazdu kolejowo-drogowego to niedogodność, ale nie stwierdzono zagrożenia dla bezpieczeństwa. - Przejazdy są odpowiednio zabezpieczone, brak również informacji o niedziałaniu urządzeń przejazdowych - dodaje przedstawiciel UTK.
Bądź na bieżąco i obserwuj:
Konto Amazon zagrożone? Pismak przeciwko oszustom
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?