MKTG NaM - pasek na kartach artykułów

Brama Portowa: Droga rowerowa tu będzie, ale kiedyś

Redakcja MM
Redakcja MM
Cykliści oskarżają urząd miasta o zmarnowanie szansy na nową ...
Cykliści oskarżają urząd miasta o zmarnowanie szansy na nową ... Sebastian Wołosz
Cykliści oskarżają urząd miasta o zmarnowanie szansy na nową drogę rowerową przy Bramie Portowej i stratę pieniędzy. Wycofano się z jej budowy. Oficer rowerowy zapewnia, że nie ma mowy o stratach.

Pod koniec listopada 2011 roku Stowarzyszenie Rowerowy Szczecin złożyło wniosek w sprawie budowy dróg rowerowych w okolicach biurowca przy Bramie Portowej.

– Dzięki zaangażowaniu Rowerowego Szczecina udało się nakłonić inwestora wznoszącego biurowiec, aby z własnych pieniędzy wybudował przed budynkiem fragment drogi rowerowej z czerwonego asfaltu – przypomina Maciej Gibczyński z RS. – Miasto musiało jedynie zamówić opracowanie projektu wraz z pozwoleniami na nową drogę rowerową. Projekt drogi został opracowany i kosztował 7 tys. złotych.

Miałby to być odcinek o długości ok. 50 metrów wzdłuż ul. Wyszyńskiego, od Tkackiej do al. Niepodległości. W ramach przebudowy, zgodnie z projektem zamówionym przez miasto, miała zostać zlikwidowana wyspa znajdująca się przy prawoskręcie z ulicy Wyszyńskiego w al. Niepodległości. Koszty z tym związane miało ponieść miasto.

– W pewnym momencie jednak urząd miasta wycofał się z umowy z inwestorem. Zrezygnował z budowy drogi – informuje Gibczyński. – Nie wiemy dokładnie, dlaczego. Najpierw miasto umawia się z inwestorem na budowę drogi, podpisuje z nim umowę, samo zamawia projekt – ponosząc koszty z tym związane – a następnie z tego rezygnuje.

Poprosiliśmy oficera rowerowego, by wyjaśnił nam sytuację.

– Gmina Miasto Szczecin zgodziła się na finansowanie projektu, a spółka Brama Portowa I na realizację zadania – mówi Tomasz Loga, pełnomocnik prezydenta ds. Rozwoju Systemu Komunikacji Rowerowej. – Została wypracowana umowa pomiędzy Gminą i prywatnym inwestorem. Problemem okazało się jednak wyłonienie projektanta, który dowiązałby projekt do przebudowy torowisk przy Bramie Portowej, bo tam również były uwzględnione fragmenty dróg rowerowych wokół skrzyżowania.

Zgodnie z przepisami, przy zamówieniu do 14 tys. euro muszą być minimum dwie oferty na wykonanie zadania. Drugi oferent znalazł się przeszło miesiąc po pierwszym.

– Te wszystkie procedury spowodowały, że czas, który pozostał na wybudowanie drogi rowerowej, znacznie się skrócił, a inwestor chce wybudować chodniki do końca czerwca 2012 – dodaje Loga. – Projektant wykonał wstępne rysunki techniczne, jednak stwierdził, że aby droga rowerowa była w pełni funkcjonalna należałoby zlikwidować wyspę oddzielającą prawoskręt od reszty pasów ruchu, a istniejący prawoskręt „przesunąć” w kierunku pozostałych pasów ruchu. W ten sposób uniknęlibyśmy błędu, jak przy Galerii Kaskada, gdzie na malutkiej wyspie z trudem mieszczą się piesi i rowerzyści. Nawet po wybudowaniu drogi rowerowej, w przyszłości niezbędna byłaby likwidacja wyspy i rozebranie części drogi rowerowej. To spowodowałoby zapewne falę krytyki, że to nowa inwestycja, a już są jakieś zmiany.

Wyłożenie 300 tys. zł na likwidację wyspy i przesuniecie „prawoskrętu” przez miasto okazało się niemożliwe.

– Doszedłem do wniosku, by na tym etapie zrezygnować z budowy tego niewielkiego fragmentu drogi rowerowej, który i tak miałby jakąś rację bytu dopiero po przebudowie pl. Zwycięstwa – dodaje oficer rowerowy. – Nie jest prawdą, że miasto straciło pieniądze, ponieważ umowa z projektantem najprawdopodobniej będzie anulowana, za obopólnym porozumieniem.


Moje Miasto Szczecin www.mmszczecin.pl on Facebook

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Policja radzi jak zaplanować podróż

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na szczecin.naszemiasto.pl Nasze Miasto