- Rząd premiera Mateusza Morawieckiego znalazł dodatkowe środki na sfinansowanie wykonania dokumentacji i badań geologicznych dla jednej z najważniejszych inwestycji infrastrukturalnych metropolii szczecińskiej – przypomina wojewoda zachodniopomorski Tomasz Hinc. – To ważny krok w budowie ponad 50 km drogi ekspresowej, Zachodniej Obwodnicy Szczecina.
Kontrakt o wartości ponad 14,6 mln zł został zawarty z firmą Transprojekt Gdański. Będzie miała 15 miesięcy na przeprowadzenie badań i wykonanie dokumentacji. Będzie ona niezbędna dla oszacowania kosztów przyszłej inwestycji i możliwych rozwiązań technicznych.
– W ramach tego zadania projekt obwodnicy zostanie opracowany w znacznie większej szczegółowości niż w istniejącej dokumentacji studialnej - tłumaczy Łukasz Lendner, dyrektor oddziału szczecińskiego GDDKiA. - Oczekujemy od wykonawcy sprawnego i rzetelnego wykonania badań i dokumentacji. Na każdym etapie będziemy szczegółowo weryfikować otrzymane materiały, ponieważ będą one kluczowe dla uniknięcia problemów już na etapie realizacji robót.
Inwestycja planowana jest do realizacji w formule PPP.
Zachodnia Obwodnica Szczecina będzie dwujezdniową drogą ekspresową o długości 51,6 km. Trasa od północy i zachodu ominie aglomerację szczecińską przechodząc pod rzeką Odrą dwururowym tunelem w rejonie Polic.
CZYTAJ RÓWNIEŻ: Zachodnie Obejście Drogowe Szczecina. Będzie zrzuta samorządów
Początkiem inwestycji od zachodu będzie węzeł zintegrowany Kołbaskowo na przecięciu z autostradą A6, natomiast końcem węzeł Goleniów Północ łączący drogi S3 i S6. Droga będzie stanowiła alternatywę dla obecnego szlaku S3/A6 omijającego Szczecin od południa-wschodu i razem z nim utworzy ring wokół miasta.
Droga w znaczny sposób poprawi skomunikowanie całej aglomeracji szczecińskiej z siecią dróg ekspresowych i autostrad.
Szczególne znaczenie będzie miała dla położonych na północ od Szczecina Polic. Obecnie, aby dojechać z Polic do węzła S3/S6 Goleniów Północ, trzeba przejechać 58 km, w tym pokonać samo centrum Szczecina, po powstaniu obwodnicy trasa ta skróci się do 23 km, a czas przejazdu kilkukrotnie.
Również z centrum Szczecina zostanie wyprowadzona znacząca część ruchu samochodowego, w tym pojazdy jadące do zakładów chemicznych w Policach.
CZYTAJ RÓWNIEŻ: Zachodnia Obwodnica Szczecina. 10 lat walki i... jaki efekt? [WIDEO]
ZOBACZ TAKŻE: Będzie się działo w Szczecinie w 2019 roku. Oto przegląd inwestycji drogowych!
Zachodnie Obejście jest planowane jako dwujezdniowa droga ekspresowa o długości około 51 km. Ma przebiegać od autostrady A6 w Kołbaskowie (jej początek stanowić będzie fragment obwodnicy Warzymic i Przecławia, która powstanie do 2021 roku), przez Police, tunel pod Odrą, aż do węzła drogowego w pobliżu Goleniowa, gdzie krzyżują się drogi S3 i S6.
Kiedy więc będzie gotowe? Tego dowiemy się, gdy GDDKiA wyłoni wykonawcę. Do tej pory każda wersja będzie jedynie gdybaniem. A patrząc, jak jest realizowana S6 na niektórych odcinkach, wszystko może się zdarzyć.
Dla Szczecina to ważna droga. Starania o jej budowę trwają od ponad 10 lat. Ile będzie kosztować? Szacowany koszt tylko odcinka od autostrady A6 do Polic to około 800 mln złotych, a całość - jak już podawano - około 4 mld zł.
ZOBACZ TAKŻE: Węzeł Łękno. Wojska Polskiego zamknięta, kierowcy napotkają utrudnienia [ZDJĘCIA, WIDEO]
ZOBACZ TEŻ WIDEO: Szczecin: Zachodnia Obwodnica Szczecina coraz bliżej
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?