Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

W 2015 r. ma się zakończyć budowa Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju. Co się zmieni?

Redakcja MM
Redakcja MM
początkach 2015 roku ma zakończyć się budowa Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju. Jak wtedy będziemy jeździć?
początkach 2015 roku ma zakończyć się budowa Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju. Jak wtedy będziemy jeździć? Andrzej Szkocki
Musimy zapomnieć o dotychczasowym układzie komunikacji na Prawobrzeżu. To wniosek z debaty dotyczącej Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju.

MAREK JASZCZYNSKI
[email protected]
l

Zinicjatywą przeprowadzenia debaty wyszli radni z komisji gospodarki komunalnej Rady Miasta. Uczestniczyli w niej, obok rajców, przedstawiciele spółek komunikacyjnych (zabrakło jedynie „Tramwajów Szczecińskich"), uczelni wyższych, stowarzyszenia SENS, magistratu, a także organizatora przewozów – Zarządu Dróg i Transportu Miejskiego.

Wprowadzeniem do debaty zajął się profesor Wojciech Bąkowski z Katedry Organizacji i Zarządzania Uniwersytetu Szczecińskiego, który przyjął przed dyskusją kilka założeń.

Po pierwsze 80 procent pasażerów korzystając z SST musi być zadowolona i pokonywać trasę szybciej niż obecnie. Dla pasażera cena jest istotna, ale najważniejszy jest czas.

– Jeżeli się to nie uda to inwestycja jest niepotrzebna – mówił profesor Wojciech Bąkowski. – Kolejne założenie – to koszty przejazdu muszą być zbliżone do obecnego, a jakość usług na Prawobrzeżu ma wzrosnąć.

Józef Jastrzębski ze szczecińskiego oddziału Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Komunikacji zwrócił uwagę, żeby prawobrzeżna część Szczecina miała sprawną komunikację z Lewobrzeżem.

– Zasadą jest, żeby nie pogarszać tego systemu – mówi ekspert. – Dla dobrego powiązania niezbędne jest wykorzystanie komunikacji szynowej nie tylko tramwajowej, ale i kolejowej. Raport szynowy powinien być osią transportu publicznego, a autobus ma go uzupełniać. Pasażerowie muszą się przyzwyczaić do podróży różnymi środkami transportu i przesiadek – nie ma możliwości poprowadzenia linii z każdego osiedla. Potrzebne są zintegrowane węzły komunikacyjne – o tym trzeba myśleć dzisiaj przy budowie SST. Tramwaj będzie jechał równolegle z dotychczasową siecią autobusową, dlatego linie autobusowe powinny zostać zmienione.

Węzeł przy ul. Batalionów Chłopskich – Gryfińska dla osi Podjuchy – Dąbie, drugi węzeł to pętla „Turkusowa”. Węzeł przesiadkowy na lotnisku to dobry pomysł, bo mogą z niego korzystać mieszkańcy okolicznych gmin.

Józef Jastrzębski rozważył wydłużenie do pętli „Turkusowa” trzech linii tramwajowych, kursujących z częstotliwością co 9 minut, czyli co trzy minuty tramwaj.

– Obok pozostawienia linii 7 i 8, ale warto byłoby w miejsce „dwójki” puścić „trójkę” tym samym Prawobrzeże uzyska bezpośredni dojazd do szpitala przy ulicy Arkońskiej, czy parku nowych technologii – tłumaczy Józef Jastrzębski. – Wszystkie autobusy które jadą przez ulicę Przestrzenną powinny pozostać na pętli „Basen Górniczy”. Pozostałe linie powinny być na nowo opracowane z pętli „Turkusowa”.

Obecnie trzeba pomyśleć o zintegrowaniu SST z przystankiem kolejowym w Zdrojach. Gdy powstanie Szczecińska Kolej Metropolitalna, mieszkańcy Stargardu mogliby przesiadać się na tramwaj i jechać do Śródmieścia.

W związku z budową SST jest brana także pod uwagę budowa parkingu typu „Parkuj&Jedź” w rejonie przystanku „Lotnisko” przy ulicy Eskadrowej, na nitce wjazdowej do miasta. Dwa parkingi dla cyklistów, którzy mogliby zostawić swoje pojazdy mogłyby powstać w rejonie pętli „Turkusowa” i przy ul. Batalionów Chłopskich.

– Budowa Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju to punkt wyjścia do rozmów o całej komunikacji miejskiej w Szczecinie, uruchomienie pierwszego odcinka stworzy bardzo duże możliwości – mówi Dariusz Wołoszczuk z Zarządu Dróg i Transportu Miejskiego. – W związku z budową SST siatka połączeń na Prawobrzeżu będzie budowana od nowa. To szansa na spełnienie postulatów mieszkańców tej części miasta, na przykład skomunikowania ulicy Szybowcowej czy Podjuch w kierunku hotelu Panorama.

– Inwestycję należy połączyć z racjonalizacją przewozów na Prawobrzeżu, tak aby nie dublować linii autobusowych z tramwajowymi i nie generować zbędnych kosztów – mówi Marek Goc, prawnik i były radny. – Uważam że z SST nie powinny się dublować pospieszne linie autobusowe przebiegające dziś z Lewobrzeża na Prawobrzeże. Powinny zostać definitywnie zlikwidowane. Linie autobusowe winny zostać wycofane całkowicie z ciągu Eskadrowa-Most Pionierów-Gdańska- Most Portowy-Energetyków. Całość przewozów na tym odcinku winny przejąć tramwaje. Centralnym punktem przesiadkowym z tramwajów na autobusy winien być przystanek SST Batalionów Chłopskich. Rola pętli autobusowej Basen Górniczy winna zostać zmarginalizowana do linii autobusowej biegnącej w kierunku Dąbia przez tereny sąsiadujące z mariną i lotniskiem. Przebieg większości linii autobusowych na Prawobrzeżu powinien zostać radykalnie zmieniony, w mojej ocenie winien przebiegać na osi Żydowce-Podjuchy-Zdroje-Dąbie z odnogami do Płoni, Wielgowa przez Struga, Osiedla Słoneczne i do Osiedla Bukowego z takim układem aby na tym przystanku (Batalionów Chłopskich) następowały przesiadki.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na szczecin.naszemiasto.pl Nasze Miasto