MAREK JASZCZYNSKI
[email protected]l
Zinicjatywą przeprowadzenia debaty wyszli radni z komisji gospodarki komunalnej Rady Miasta. Uczestniczyli w niej, obok rajców, przedstawiciele spółek komunikacyjnych (zabrakło jedynie „Tramwajów Szczecińskich"), uczelni wyższych, stowarzyszenia SENS, magistratu, a także organizatora przewozów – Zarządu Dróg i Transportu Miejskiego.
Wprowadzeniem do debaty zajął się profesor Wojciech Bąkowski z Katedry Organizacji i Zarządzania Uniwersytetu Szczecińskiego, który przyjął przed dyskusją kilka założeń.
Po pierwsze 80 procent pasażerów korzystając z SST musi być zadowolona i pokonywać trasę szybciej niż obecnie. Dla pasażera cena jest istotna, ale najważniejszy jest czas.
– Jeżeli się to nie uda to inwestycja jest niepotrzebna – mówił profesor Wojciech Bąkowski. – Kolejne założenie – to koszty przejazdu muszą być zbliżone do obecnego, a jakość usług na Prawobrzeżu ma wzrosnąć.
Józef Jastrzębski ze szczecińskiego oddziału Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Komunikacji zwrócił uwagę, żeby prawobrzeżna część Szczecina miała sprawną komunikację z Lewobrzeżem.
– Zasadą jest, żeby nie pogarszać tego systemu – mówi ekspert. – Dla dobrego powiązania niezbędne jest wykorzystanie komunikacji szynowej nie tylko tramwajowej, ale i kolejowej. Raport szynowy powinien być osią transportu publicznego, a autobus ma go uzupełniać. Pasażerowie muszą się przyzwyczaić do podróży różnymi środkami transportu i przesiadek – nie ma możliwości poprowadzenia linii z każdego osiedla. Potrzebne są zintegrowane węzły komunikacyjne – o tym trzeba myśleć dzisiaj przy budowie SST. Tramwaj będzie jechał równolegle z dotychczasową siecią autobusową, dlatego linie autobusowe powinny zostać zmienione.
Węzeł przy ul. Batalionów Chłopskich – Gryfińska dla osi Podjuchy – Dąbie, drugi węzeł to pętla „Turkusowa”. Węzeł przesiadkowy na lotnisku to dobry pomysł, bo mogą z niego korzystać mieszkańcy okolicznych gmin.
Józef Jastrzębski rozważył wydłużenie do pętli „Turkusowa” trzech linii tramwajowych, kursujących z częstotliwością co 9 minut, czyli co trzy minuty tramwaj.
– Obok pozostawienia linii 7 i 8, ale warto byłoby w miejsce „dwójki” puścić „trójkę” tym samym Prawobrzeże uzyska bezpośredni dojazd do szpitala przy ulicy Arkońskiej, czy parku nowych technologii – tłumaczy Józef Jastrzębski. – Wszystkie autobusy które jadą przez ulicę Przestrzenną powinny pozostać na pętli „Basen Górniczy”. Pozostałe linie powinny być na nowo opracowane z pętli „Turkusowa”.
Obecnie trzeba pomyśleć o zintegrowaniu SST z przystankiem kolejowym w Zdrojach. Gdy powstanie Szczecińska Kolej Metropolitalna, mieszkańcy Stargardu mogliby przesiadać się na tramwaj i jechać do Śródmieścia.
W związku z budową SST jest brana także pod uwagę budowa parkingu typu „Parkuj&Jedź” w rejonie przystanku „Lotnisko” przy ulicy Eskadrowej, na nitce wjazdowej do miasta. Dwa parkingi dla cyklistów, którzy mogliby zostawić swoje pojazdy mogłyby powstać w rejonie pętli „Turkusowa” i przy ul. Batalionów Chłopskich.
– Budowa Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju to punkt wyjścia do rozmów o całej komunikacji miejskiej w Szczecinie, uruchomienie pierwszego odcinka stworzy bardzo duże możliwości – mówi Dariusz Wołoszczuk z Zarządu Dróg i Transportu Miejskiego. – W związku z budową SST siatka połączeń na Prawobrzeżu będzie budowana od nowa. To szansa na spełnienie postulatów mieszkańców tej części miasta, na przykład skomunikowania ulicy Szybowcowej czy Podjuch w kierunku hotelu Panorama.
– Inwestycję należy połączyć z racjonalizacją przewozów na Prawobrzeżu, tak aby nie dublować linii autobusowych z tramwajowymi i nie generować zbędnych kosztów – mówi Marek Goc, prawnik i były radny. – Uważam że z SST nie powinny się dublować pospieszne linie autobusowe przebiegające dziś z Lewobrzeża na Prawobrzeże. Powinny zostać definitywnie zlikwidowane. Linie autobusowe winny zostać wycofane całkowicie z ciągu Eskadrowa-Most Pionierów-Gdańska- Most Portowy-Energetyków. Całość przewozów na tym odcinku winny przejąć tramwaje. Centralnym punktem przesiadkowym z tramwajów na autobusy winien być przystanek SST Batalionów Chłopskich. Rola pętli autobusowej Basen Górniczy winna zostać zmarginalizowana do linii autobusowej biegnącej w kierunku Dąbia przez tereny sąsiadujące z mariną i lotniskiem. Przebieg większości linii autobusowych na Prawobrzeżu powinien zostać radykalnie zmieniony, w mojej ocenie winien przebiegać na osi Żydowce-Podjuchy-Zdroje-Dąbie z odnogami do Płoni, Wielgowa przez Struga, Osiedla Słoneczne i do Osiedla Bukowego z takim układem aby na tym przystanku (Batalionów Chłopskich) następowały przesiadki.
Szczeciński Szybki Tramwaj. Czytaj więcej:
- Szczeciński Szybki Tramwaj: Plac budowy przekazany. Od dziś odliczamy do końca inwestycji**
- Szczeciński Szybki Tramwaj: Umowa podpisana! [wizualizacje]
- Szczeciński Szybki Tramwaj. Szczegóły projektu
- Szczeciński Szybki Tramwaj: coraz bliżej do rozpoczęcia budowy
- Szczeciński Szybki Tramwaj. Jest wykonawca I etapu
- Fotoreportaż i film z eksmisji z willi Grüneberga w Szczecinie
Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?