Pierwszy etap budowy Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju wykonuje konsorcjum firm Szybki Tramwaj i Strabag.
- Miasto przekazało wykonawcy pełną dokumentację projektową i prawo do dysponowania terenem pod budowę Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju - informuje Tomasz Klek z urzędu miasta. - W ciągu najbliższych kilku dni wykonawca rozpocznie pierwsze prace w terenie.
Którędy będzie przebiegać trasa Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju
Przedsięwzięcie obejmuje budowę Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju na odcinku od Basenu Górniczego do pętli pośredniej "Turkusowa" o długości 4 km.
Wybudowane zostanie torowisko biegnące po wykonanych w ramach przeprawy mostowej przez rzekę Regalicę estakadach oraz po moście. W dalszej części linia tramwajowa biegnie po terenie oraz w wykopach.
Po przekroczeniu Regalicy trasa przebiegać będzie między jezdniami ul. Hangarowej, po czym bezkolizyjnie dla ruchu samochodowego skręci do ulicy Jaśminowej, dalej prowadzona będzie pod wiaduktem kolejowym w kierunku osiedla Słonecznego.
W zakres inwestycji wchodzi również budowa wiaduktów nad Szczecińskim Szybkim Tramwajem w ulicy Hangarowej i Batalionów Chłopskich oraz budowa przystanków i pośredniej pętli " Turkusowa".
Opisane prace podzielone będą na następujące etapy:
1. Etap Ia - przebudowa ul. Hangarowej wraz z niezbędnymi przełożeniami uzbrojenia podziemnego,
2. Etap Ib - przebudowa ul. Batalionów Chłopskich wraz z niezbędnymi przełożeniami uzbrojenia podziemnego i przystankiem "Gryfińska",
3. Etap Ic - budowa torowiska tramwajowego na odcinku od Basenu Górniczego do pośredniej pętli "Turkusowa".
Szczeciński Szybki Tramwaj w liczbach:
Prace prowadzone przez konsorcjum firm Szybki Tramwaj Sp. z o.o. i Strabag Sp. z o.o. będą obejmowały:
- budowę torowiska o dł. 7967 m,
- budowę sieci trakcyjnej o dł. 8177 m,
- budowę wykopu obudowanego o dł. 789 m,
- estakady w ciągu prawej jezdni ul. Hangarowej (66 m),
- wiaduktu i kładki technologicznej w ciągu ul. Batalionów Chłopskich (17 m),
- kładkę - przystanek Lotnisko (75 m).
Szczeciński Szybki Tramwaj będzie kosztował prawie 240 mln zł, dofinansowanie wynosi 106 mln zł.
Jak będzie wyglądać przesunięcie Willi Grüneberga?
Jednym z ważniejszych elementów inwestycji będzie także przesunięcie zabytkowej willi przy ul. Batalionów Chłopskich 61.
Wykonawca musi wykonać teraz inwentaryzację budynku i ekspertyzę techniczną, która udzieli odpowiedzi na pytanie: czy jest możliwe przesunięcie budynku bez zagrożenia zniszczenia jego konstrukcji, określi także możliwość wystąpienia zagrożenia bezpiecznego prowadzenia robót i pracujących przy tym przedsięwzięciu pracowników.
- Ekspertyza jest kluczowym krokiem w celu uzyskania wiedzy o możliwości bezpiecznego przesunięcia budynku - podkreśla Tomasz Klek. - Wykonawca, zakładając pozytywny wynik ekspertyzy, opracuje na podstawie pomiarów projekt technologii przemieszczenia budynku. Technologia prac zakłada wykonanie przesunięcia obiektu po specjalnie przygotowanym do tego celu torowisku o długości 44,82 m w linii.
W celu wprowadzenia szyn pod obiekt wykonany będzie specjalny ruszt, który przymocowany do konstrukcji budynku umożliwi jego podniesienie przy pomocy siłowników i umieszczenie budynku na szynach, po uprzednim podcięciu ścian nośnych.
Ruszt ma stanowić konstrukcję (tymczasowy fundament), która ustabilizuje budynek podczas jego przesuwania w celu osadzenia na nowych fundamentach wykonanych w docelowym miejscu.
Szczeciński Szybki Tramwaj. Czytaj więcej:
- Szczeciński Szybki Tramwaj: Umowa podpisana! [wizualizacje]
- Szczeciński Szybki Tramwaj. Szczegóły projektu
- Szczeciński Szybki Tramwaj: coraz bliżej do rozpoczęcia budowy
- Szczeciński Szybki Tramwaj. Jest wykonawca I etapu
- Fotoreportaż i film z eksmisji z willi Grüneberga w Szczecinie
Wybory samorządowe 2024 - II tura
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?