Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

POWSTAJE WIELKOPOLSKA KOLEJ - Pociąg do marzeń

Robert DOMŻAŁ
1 stycznia rozpocznie działalność spółka Koleje Wielkopolskie. Jak zapewnił w Poznaniu wiceminister transportu Bogusław Kowalski, rząd poprze to przedsięwzięcie.

1 stycznia rozpocznie działalność spółka Koleje Wielkopolskie. Jak zapewnił w Poznaniu wiceminister transportu Bogusław Kowalski, rząd poprze to przedsięwzięcie. Wiceminister zadeklarował, że budżet samorządu Wielkopolski zasilony zostanie prawie 25 mln zł na zakup kolejnych szynobusów. To połowa funduszy niezbędnych do nabycia pojazdów. Docelowo będzie je użytkowała spółka Kolej Wielkopolska.

Mazowsze wzorem

Udziałowcami Kolei Wielkopolskiej mają być samorząd województwa oraz spółka Przewozy Regionalne PKP. Żeby jednak PR PKP mogły wejść do spółki, trzeba je... oddłużyć. Nowa firma zatrudni 1403 osób. Będą to dotychczasowi pracownicy PKP. Kolejarze zapewniają, że cieszą się z przejścia do nowego pracodawcy, bo w wypadku Kolei Mazowieckiej taka zmiana okazała się korzystna zarówno dla pasażerów, jak i pracowników.
– Reanimowaliśmy dwie nieczynne linie. W kolejnym roku działalności uruchomiliśmy 122 nowe pociągi, pracownicy otrzymali podwyżki w wysokości, o jakiej w PKP nie było nawet mowy – twierdzi Halina Sekita, prezes Kolei Mazowieckich.

Plany są

Wielkopolska spółka każdej doby będzie odprawiała 353 pociągi. Firma konsultingowa Ernst &Young przedstawiła już biznesplan tego przedsięwzięcia.
Spółka jest niezbędna, bo samorząd województwa odpowiada za komunikację, a PKP nie mają pieniędzy na poprawę stanu taboru.
– Jeśli spółka nie powstanie, samorząd zostanie zmuszony do ogłoszenia przetargu na obsługę linii regionalnych. Będą w nim mogły uczestniczyć również firmy zagraniczne. To jednak oznaczałoby redukcję miejsc pracy – mówi wiceminister Bogusław Kowalski.

Remontować tory

Tylko do końca 2007 roku samorząd kupi 10 szynobusów, a do roku 2013 na uzupełnienie taboru ma przeznaczyć 10 mld zł.
– Warunkiem poprawy funkcjonowania kolei jest skrócenie czasu dojazdu do Poznania. A to oznacza konieczność wyremontowania linii z Poznania do Wągrowca, Ostrowa, Gniezna, Piły i Wolsztyna. Poprawy na kolei nie można się więc spodziewać się zaraz po zawiązaniu spółki – dodaje Jerzy Kriger, dyrektor departamentu transportu Urzędu Marszałkowskiego. Firma zajmująca się utrzymaniem torów, czyli Polskie Linie Kolejowe, może jednak liczyć na finansowe wsparcie przy modernizacji odcinków, na których chce działać Kolej Wielkopolska.

Przetarg dla najsilniejszych

Kwoty, jakie UM chce zainwestować w tabor, są tak duże, że udziałem w przetargach na szynobusy zainteresowały się duże zachodnie przedsiębiorstwa. Ale realizacja takiego zamówienia będzie trwać prawie 3 lata. Już dzisiaj wiadomo, że przy zakupie większej liczby wagonów są gotowi na obniżenie ceny. Gdy zaś będą mieli zagwarantowaną obsługę serwisową tych pojazdów na czas dłuższy niż gwarancyjny, gotowi są jeszcze bardziej ją obniżyć.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Kto musi dopłacić do podatków?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na wielkopolskie.naszemiasto.pl Nasze Miasto