Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Po szynach przez historię: Linia kolejowa do Polic i Trzebieży

Sołtys Ciecina
Sołtys Ciecina
Zbliża się 10 rocznica zawieszenia ruchu na linii kolejowej nr ...
Zbliża się 10 rocznica zawieszenia ruchu na linii kolejowej nr ... kadrz filmu
Zbliża się 10 rocznica zawieszenia ruchu na linii kolejowej nr 406 na trasie Szczecin Główny - Trzebież. Jest to okazja by przybliżyć historię tej wyjątkowej linii.

Początek kolei żelaznych na Pomorzu Zachodnim datuje się na lata 40 - te XIX wieku. W 1843 roku Szczecin uzyskał połączenie z Berlinem. 3 lata później wybudowano linię do Stargardu i dalej do Poznania. Od tego momentu rozpoczął się rozwój węzła kolejowego w Szczecinie.

W 1898 roku rozpoczęto budowę jednotorowej linii obwodowej wokół obecnego Śródmieścia do obecnej stacji Szczecin Drzetowo. Liczący 11 km odcinek linii otwarto 15 marca 1898 roku. Prace budowlane trwały nadal. Jeszcze w tym samym roku, dokładnie 1 października wydłużono ją do Polic, a 15 października otwarto ruch do Jasienicy, położonej za Policami wioski o średniowiecznym rodowodzie.

W tym momencie linia liczyła sobie 29 km. Linia była jednotorowa i miała znaczenie głównie dla turystyki. Wysokie wzniesienia Wzgórz Warszewskich, które tworzyły niesamowity klima, liczne lasy, do których można było wybrać się na grzyby oraz sąsiadujące z linią osiedla były głównymi walorami tej trasy.

Wkrótce zaistniała potrzeba przedłużenia linii do Trzebieży, prężnie działającego ośrodka turystycznego. W dniu 15 marca 1910 roku wydłużono zatem linię o 8 km do tej miejscowości.

W następnych latach oprócz funkcji turystycznej, linia kolejowa zyskała znaczenie jako trasa dojazdowa do położonych wzdłuż Odry zakładów przemysłowych, jak papiernia Odermunde w Skolwinie, czy huta żelaza Kraft w Kraśnicy. Ułatwiała dojazd pracowników oraz towarów do tych zakładów. Z czasem dobudowano II tor od stacji Szczecin Turzyn do stacji Police. Pozostała część trasy pozostała do dziś jednotorowa. W czasie II wojny światowej miała ogromne znaczenie dla funkcjonowania fabryki benzyny syntetycznej w Policach, po której dziś pozostały ruiny.

Linia początkowo była obsługiwana parowozami górskimi, ze względu na swój zróżnicowany profil podłużny (od 2 do ok. 80 m n. p. m.). W latach 60 - tych XX wieku na linię wyjechały wagony motorowe SN61.

W 1969 roku pomiędzy Policami a Jesienicą wybudowano kombinat przemysłowy Zakłady Chemiczne "Police": Oznaczało to zwiększenie znaczenia linii w przewozach towarowych. W latach 80 - tych podczas elektryfikacji i modernizacji Magistrali Nadodrzańskiej Szczecin - Zielona Góra - Wrocław, zelektryfikowano linię do Trzebieży. Elektryfikację zakończono 23 grudnia 1983 roku. Wtedy trasę zaczęły obsługiwać elektryczne zespoły trakcyjne EN51.

W latach 90 - tych z roku na rok zmniejszano ilość kursów, z 20 par dziennie w 1994 roku do 6 par w 2002 roku. W latach 2000 - 2002 komunikacja osobowa była kilkakrotnie zawieszana. Ostatecznie w dniu 30 września 2002 roku na trasie do Trzebieży przejechał ostatni pociąg liniowy. Pozostały już tylko pociągi towarowe, stanowiące jedyne utrzymanie linii.

Od tego czasu kilka razy odbywały się specjalne przewozy z okazji 100 - lecia doprowadzenia linii do Trzebieży (2003) czy 125 - lecia komunikacji miejskiej w Szczecinie (2004). W ostatnich latach mówi się o powrocie pociągów pasażerskich. Dużą szansę na to daje uruchomienie proponowanej przez Macieja Sochanowskiego Szybkiej Kolei Miejskiej, czy tramwaj dwusystemowy, którego projekt przygotował Marcin Klassa.

Jak będzie dalej z linią 406, czas pokaże...


Moje Miasto Szczecin www.mmszczecin.pl on Facebook

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na szczecin.naszemiasto.pl Nasze Miasto