Mniej połączeń do Stargardu, Kostrzyna i Koszalina. W zamian będzie bezpośrednie połączenie Szczecina z Piłą. Nowy rozkład jazdy wchodzi w życie 11 grudnia.
Marek Jaszczyński
[email protected]
My tylko realizujemy usługę zamówioną przez Urząd Marszałkowski – tłumaczy cięcia w nowym rozkładzie jazdy Andrzej Tomaszewski, dyrektor ds. techniczno-eksploatacyjnych spółki Przewozy Regionalne.
– Cały czas trwają negocjacje odnośnie przewozów. Jestem dobrej myśli. Pasażerowie nie są tak optymistycznie nastawieni.
Nowy rozkład wchodzi w życie 11 grudnia.
– Słyszałam o tym, że wypadną pociągi, z roku na rok jest ich mniej – przyznaje Krystyna Godlewska, którą spotkaliśmy na dworcu. – A przecież ludzie muszą dojechać do pracy czy po naukę. Wiem, bo widzę jak dużo osób dojeżdża z Choszczna do Szczecina.
– Co dwa tygodnie jeżdżę na trasie Szczecin – Chojna, w składach jest sporo pasażerów, a więc lokalne połączenia są potrzebne – komentuje nowy rozkład Agata Pławska, pasażerka z Grzybna.
Według obliczeń Urzędu Marszałkowskiego, łączne ograniczenie połączeń, w porównaniu do roku 2011 sięga 8 procent. Jedyną linią kolejową, na której nastąpi całkowite zawieszenie połączenia jest linia Sławno – Darłowo. Przewozy Regionalne są w stanie uruchomić tu przejazdy w ciągu dwóch tygodni, o ile znajdą
się na nie pieniądze. Cięcia obejmą odwołanie pojedynczych przejazdów na liniach o dużym natężeniu ruchu pociągów. Chodzi o relacje: Szczecin Główny – Stargard Szcz. (odj. 21.35), Szczecin Główny – Kostrzyn (odj. 10.32), Kołobrzeg – Koszalin (odj. 5.15). Częśc pociągów, które codziennie jeżdżą na odcinku
Wysoka Kamieńska – Kamień Pomorski zostanie ograniczona do dni świątecznych bądź będą kursowały w okresie letnim.
– Zastrzegamy, że w szczególnych przypadkach, w trakcie funkcjonowania nowego rozkładu jazdy, będzie możliwość wprowadzenia zmian, o ile będą one uzasadnione
określonymi warunkami ekonomiczno-społecznymi – tłumaczy Maria Markiewicz z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Zachodniopomorskiego.
Jako powód cięć w rozkładzie samorząd województwa podaje rosnące z roku na rok obciążenia budżetu z powodu konieczności pokrycia deficytu wykazywanego przez kolejowego przewoźnika. W roku 2010 dofinansowanie kolei regionalnych wyniosło 68,8 mln zł, w roku 2011 już 74,9 mln zł. PR także mówią o wzroście wydatków.
– Cena paliwa poszła w górę o 15 procent – tłumaczy Andrzej Tomaszewski. – Według naszych szacunków, ceny za okresowe naprawy pociągów poszły w górę o 70 procent.
Nowości w Intercity Zmienione będą godziny kursowania pociągów: „Bolesław Prus” Warszawa – Szczecin– Warszawa i sezonowego Ex „Błękitna Fala” Warszawa – Świnoujście – Warszawa. Z Warszawy pociągi będą wyjeżdżały o ok. 2 godziny wcześniej, a ze Szczecina około godzinę później. „Prus” będzie wyjeżdżał ze stolicy o godz. 6.05, w Szczecinie będzie o godz. 11.25, w drogę powrotną wyjedzie o godz. 16.48 (w Warszawie Centralnej o godz. 22.20). „Bolesław Prus” będzie kursował codziennie, a „Błękitna Fala” dwa razy w tygodniu w wakacje oraz dodatkowo w wybrane dni w roku, np. majowy weekend. Znika sezonowy pociąg relacji Szklarska Poręba – Szczecin – Szklarska Poręba. Nowe połączenia W rozkładzie pojawią się nowe połączenia, m.in. Szczecin – Wałcz – Piła (od czerwca 2012 roku), wakacyjne połączenie Koszalina z Poznaniem oraz Szczecina ze Szczecinkiem, niedzielne połączenie z Kostrzyna (wyjazd o godz. 18.40) do Szczecina. |
Moje Miasto Szczecin www.mmszczecin.pl on Facebook
Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?