Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Nowa linia tramwajowa w Szczecinie. Dobry plan?

Redakcja
Widok na planowaną pętlę tramwajową od strony zachodniej
Widok na planowaną pętlę tramwajową od strony zachodniej UM Szczecin
W tym miesiącu planowany jest wybór wykonawcy nowej linii tramwajowej na Gumieńcach. Pytamy eksperta jak czy linia przyda się także mieszkańcom Mierzyna? Czy mieszkańcy mogą przesiąść się na tramwaj? Jeśli tak, to pod jakimi warunkami?

Przypomnijmy, że inwestycja obejmuje:

  • modernizację trasy tramwajowej na odcinku od Ronda Gierosa do ul. Kwiatowej z dobudową drugiego toru
  • oraz budowę nowego odcinka dwutorowego od ul. Kwiatowej do nowoprojektowanej pętli Mierzyn,
  • przebudowę układu drogowego w ciągu ulicy Ku Słońcu,
  • wykonanie pętli autobusowej wraz z ciągami pieszymi, rowerowymi i parkingami rowerowymi dla obsługi podróżnych.

Szacuje się, że akceptowana przez pieszego odległość do przystanku komunikacji zbiorowej waha się od 500 do nawet 1000 m.

CZYTAJ WIĘCEJ: Tramwaj do Mierzyna. Na wykonawcę nowej linii jeszcze poczekamy

- Wydłużenie trasy tramwajowej w okolice CH Ster może zdecydowanie poprawić kwestię podróży multimodalnych (czyli przewozu osób lub towarów, przy użyciu dwóch lub więcej rodzajów transportu- przyp. red.) mieszkańców Mierzyna oraz kolejnych miejscowości zlokalizowanych w ciągu drogi krajowej 10 - mówi dr inż. Krystian Pietrzak, prodziekan Wydziału Inżynieryjno-Ekonomicznego Transportu Akademii Morskiej w Szczecinie.

Jak wylicza, po pierwsze, lokalizacja nowej pętli w pobliżu dużych parkingów ułatwi korzystanie z tramwaju linii 8 i 10 dotychczasowym kierowcom samochodów.

Po drugie, przybliżenie pętli w kierunku Mierzyna oznaczać będzie relatywne zmniejszenie liczby kilometrów pokonywanych przez autobusy miejskie kursujące w ramach funkcji dowozowo-odwozowej (np. linie 108, 124).

- W mojej opinii zaoszczędzone w ten sposób kwoty gmina powinna przeznaczyć na dodatkowe kursy tych autobusów, zwiększając zatem ich częstotliwość na wskazanych liniach - kontynuuje ekspert. - To również może dodatkowo wpłynąć na zainteresowanie mieszkańców transportem zbiorowym. Po trzecie, inwestycja zakłada również budowę drugiego toru na dotychczas jednotorowym odcinku od Ronda Gierosa do skrzyżowania ulic Ku Słońcu i Kwiatowej. Dzięki temu tramwaj będzie poruszał się wyłącznie po wydzielonej dla niego infrastrukturze, bez wspólnych odcinków z pojazdami indywidualnymi.

- W aspekcie zwiększenia zainteresowania transportem publicznym, warte rozważenia jest również włączenie samego Mierzyna do systemu Szczecińskiego Roweru Miejskiego. Takie rozwiązanie staje się coraz bardziej skuteczną formą przemieszczania w ramach funkcji dowozowo-odwozowej - dodaje dr inż. Krystian Pietrzak.

Jak zauważa nasz ekspert, podróż samochodem po ścisłym centrum Szczecina, w ciągu najbliższych kilku lat może stawać się coraz trudniejsza.

Spodziewać się można poszerzania strefy płatnego parkowania i znacznego zwiększenia opłat za strefę. Przyjęta w 2018 roku Ustawa o elektromobilności, pozwala miastu ponadto na tworzenie stref czystego transportu, do którego wjeżdżać będą mogły wyłącznie pojazdy zeroemisyjne.

Polecamy również:

ZOBACZ TEŻ WIDEO: Rozmowa tygodnia Gs24.pl z Piotrem Krzystkiem, prezydentem Szczecina

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na szczecin.naszemiasto.pl Nasze Miasto