18+

Treść tylko dla pełnoletnich

Kolejna strona może zawierać treści nieodpowiednie dla osób niepełnoletnich. Jeśli chcesz do niej dotrzeć, wybierz niżej odpowiedni przycisk!

Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Największy most kolejowy w Małopolsce w budowie [ZDJĘCIA]

Robert Szkutnik
Największy most kolejowy w Małopolsce powstaje między Wadowicami a Suchą Beskidzką. Łukowa konstrukcja mostu o długości 400 metrów będzie mieć siedem przęseł i stanie na podporach o wysokości 24 metrów.

Inwestycja jest związana z budową zapory i zbiornika wodnego w Świnnej Porębie. Aby zalać sztuczny zbiornik wodami, trzeba wpierw przenieść linię kolejową, która na razie wiedzie po dnie przyszłego zbiornika.

Przełożenie blisko 9,5-kilometrowego fragmentu linii kolejowej nr 97 na trasie Kalwaria Zebrzydowska - Sucha Beskidzka na wschodni brzeg zbiornika wymaga między innymi wybudowania nowego mostu kolejowego pod Zembrzycami.

Największy most kolejowy w Małopolsce: prace przy nim trwają już od września ubiegłego roku.

Prawie gotowe są w tej chwili dwa przęsła mostu, widać też wystające z gruntu betonowe podpory, na których zostaną ustawione kolejne przęsła.

- Most to jeden z etapów całej inwestycji. Prace przebiegają sprawnie - zapewnia inż. Stefan Sawicki, wicedyrektor Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Krakowie. - Mnie cieszy, że zapora i zbiornik wodny są już gotowe. Przypominam, że przed dwoma laty były w stanie przyjąć ponad 60 tys. metrów sześciennych wody, co ocaliło przed zalaniem Wadowice i Kraków - podkreśla.

Po wypełnieniu zbiornika, które zacznie się w połowie 2015 roku, most przebiegać będzie nad końcowym, najdalej wysuniętym na południe, fragmentem zalewu.

Równolegle z budową mostu pod Zembrzycami trwają prace nad budową drugiej przeprawy kolejowej - w Dąbrówce, nad potokiem Stryszówka. Też będzie wielka. Ma mieć cztery przęsła, długość 234 m i wysokość 27 m. Po napełnieniu zbiornika, ten odcinek Stryszówki zmieni się w zatokę.

- Są już zbudowane wszystkie filary i robotnicy pracują przy przęsłach - mówi Jan Wacławski, wójt gminy Stryszów. - Martwi mnie jednak, że równocześnie nie buduje się zaplanowanego 240-metrowego mostu drogowego, bo brak pozwoleń - dodaje. Bez niego wieś Dąbrówka nie będzie miała połączenia z Zembrzycami.

Mieszkańcy gmin położonych przy przebudowywanej linii kolejowej (Stryszów, Mucharz i Zembrzyce) bacznie obserwują przebieg obu inwestycji, bo od nich zależy, czy po napełnieniu zbiornika dojadą do pracy w Krakowie i Zakopanem.
Niedługo, w związku z przebudową linii kolejowej, na czas prac pasażerowie przesiądą się z pociągów do busów lub autobusów. Jednak firma Skanska, która buduje mosty, nie informuje, kiedy to dokładnie nastąpi.

Zbiornik w Świnnej Porębie budowany jest już 27. rok. Po napełnieniu ma pomieścić 160 milionów metrów sześciennych wody. Na inwestycję, której częścią jest budowa zbiornika, składają się również: budowa i przebudowa ponad 45 km dróg i 7 obiektów mostowych; przebudowa i modernizacja linii kolejowych, budowa blisko 200 km kanalizacji sanitarnej i 16 przepompowni, budowa około 125 km sieci wodociągowej i czterech zbiorników wody pitnej oraz oczyszczalni wody dla gmin położonych w sąsiedztwie zbiornika.

Most nie ułomek, ale są większe

Na Skawie w Małopolsce od 1986 roku trwa budowa zbiornika wodnego Świnna Poręba, który ma się rozciągać na długości 11 km - od Świnnej Poręby do Zembrzyc. Za inwestycję tę odpowiada Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Krakowie, który zlecił też budowę najdłuższego, 400-metrowego mostu w Małopolsce firmie Skanska.

Jednak w kraju są większe tego typu obiekty inżynieryjne. Najdłuższym mostem w Polsce jest przeprawa nad Wisłą pod Grudziądzem. Całość ma 1954 metry, z czego 400 metrów jest nad rzeką. Zbudowano go w ciągu autostrady A1, oddano do użytku w 2011 r. Z kolei najciekawszym zabytkowym wiaduktem w kraju jest ten w Bolesławcu nad rzeką Bóbr. Jest on jednym z największych kamiennych kolejowych mostów w Europie. Wiadukt ma 490 metrów długości, 8 m szerokości i 26 m wysokości, został otwarty w 1846 r.

Różnica między mostem a wiaduktem jest taka, że mosty buduje się nad wodą, a wiadukty nad ziemią.

od 7 lat
Wideo

Wyniki II tury wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na wadowice.naszemiasto.pl Nasze Miasto