Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

MM Trendy. #Felieton. Paweł Krzych: Szczecin okiem blogera

MM Trendy
MM Trendy
Paweł Krzych
Paweł Krzych Archiwum
Pojeździmy razem na rowerze? Na pewno słyszeliście już o projekcie wypożyczalni rowerów miejskich w naszym mieście.

Chciałbym poruszyć właśnie ten temat. Patrząc na wydatki Szczecina na inwestycje rowerowe, nie sposób nie zauważyć, że jesteśmy daleko w tyle za innymi miastami. Wg informacji od Oficera Rowerowego, w 2013 na ten cel przeznaczyliśmy JEDYNIE 237 tys. zł, plus do dyspozycji był milion zł z funduszy unijnych.

JEDYNIE, ponieważ wystarczy spojrzeć na wydatki np. Gdańska - 18 mln zł lub Łodzi - 10 mln.

Władze Szczecina chyba nie do końca mają pomysł na rowerowy Szczecin. Wprawdzie idzie ku lepszemu, ale dotychczasowe działania budzą raczej uśmiech politowania, niż zachwyt.

Głównie objawia się to w braku konsekwencji, niskiej jakości wykonywanych prac, braku spójnej polityki komunikacyjnej, zachęcającej mieszkańców do poruszania się rowerami po naszym mieście.

A widać, że my - mieszkańcy - chcemy, żeby Szczecin był bardziej przyjazny rowerom. Wystarczy spojrzeć na prężnie działające stowarzyszenie Rowerowy Szczecin, odbywające się co miesiąc Masy Krytyczne, liczne dyskusje w mediach. Ostatnim przykładem potwierdzającym to twierdzenie jest aktywność mieszkańców w ramach budżetu obywatelskiego. Zgłoszonych zostało 30 projektów rowerowych, na które łącznie głosowało ponad 14 500 osób, co stanowiło 21 procent wszystkich głosów. Zwycięski projekt dotyczył właśnie Szczecińskiego Roweru Miejskiego.

Za inwestycję odpowiadać będzie jedna ze spółek miejskich - Nieruchomości i Opłaty Lokalne. W całości przejmie zarządzanie nią, po roku od startu systemu. Do tego czasu „rowerem miejskim” zarządzać będzie firma, która wygra przetarg. Mam nadzieję, że wyznaczeni pracownicy NiOL będą bardziej kompetentni, niż grupa osób, która odpowiada za pomysły związane z lokalizacją parkingowców P&R. W pierwszym etapie mają powstać 33 stacje z rowerami w centrum Szczecina. W większości stacji dostępnych będzie po 10 rowerów oraz 15 stojaków. Najbardziej uczęszczane (przy ZUS na placu Rodła oraz na ul. Wyszyńskiego) będą oferowały 14 rowerów i 20 stojaków. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, rozstrzygnięcie przetargu powinno odbyć się w marcu.

Naturalnym kierunkiem rozwoju będzie rozszerzenie systemu również na inne dzielnice, w tym prawobrzeżne. Dziwi mnie, że początkowe działania są dość ograniczone i np. nie obejmują zasięgiem wszystkich campusów studenckich, szczególnie patrząc na przykłady z innych miast. Rower miejski musi posiadać wystarczającą liczbę stacji i pojazdów do wypożyczenia, by odniósł sukces i mieszkańcy chętnie z niego korzystali.

Kluczowa w całym tym przedsięwzięciu będzie również swoboda w dostępie do systemu. Mam nadzieję, że na bazie doświadczeń innych miast, zostanie opracowany system, który pozwoli mieszkańcom w łatwy sposób zarejestrować się w systemie, a później z niego korzystać na co dzień.

Niedawno natknąłem się na bardzo ciekawą prezentację Zuzanny Kłos-Adamkiewicz z Uniwersytetu Szczecińskiego, dotyczącą właśnie systemu rowerów miejskich. Na jednym ze slajdów podaje korzyści z funkcjonowania wypożyczalni rowerów miejskich, zarówno te bezpośrednie, jak i pośrednie. O tych pierwszych nie chcę pisać, bo są zbyt oczywiste. Szczególnie interesująca jest natomiast grupa druga. Rower miejski może mieć wpływ na osoby, które do tej pory nie miały roweru, a chciałyby poruszać się po mieście w ten sposób. Może to być również korzystne z punktu widzenia turystów.

W tej inwestycji upatruję dużą szansę na poprawę sytuacji rowerowej w Szczecinie. Jeśli miasto mówi A i chce rozwijać system miejskiego roweru, musi powiedzieć również B. Mam tu na myśli rozbudowę sieci ścieżek rowerowych, ułatwień dla rowerzystów w centrum miasta. Osoby poruszające się na rowerach (również tych z wypożyczalni) muszą czuć się bezpiecznie, jak inni pełnoprawni użytkownicy dróg.

Wydaje się jednak nieuniknione, że rowerzyści pojawią się również na chodnikach na jakiś czas, ale w mojej opinii może mieć to jedynie pozytywny wpływ na przyspieszenie decyzji włodarzy o rozbudowie systemu.

Paweł Krzych

autor najpopularniejszego szczecińskiego bloga www.szczecinblog.pl oraz strony na FB Uśmiechnij się - jesteś w Szczecinie.

Lokalny patriota. Pasjonat Szczecina, nowych mediów oraz podróży.


Zobacz, gdzie znajdziesz nasz bezpłatny magazyn »


[Czytaj również on-line:

MM Trendy. Szczecin | Styl | Moda | Kultura. Serwis »](http://www.mmszczecin.pl/trendy)


od 12 lat
Wideo

Wybory samorządowe 2024 - II tura

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na szczecin.naszemiasto.pl Nasze Miasto