- Od października jesteś kierownikiem katedry marketingu i dyrektorem Instytutu Zarządzania i Marketingu. To nowe funkcje i pewnie też nowe wyzwania.
- Oczywiście, że to jest nowe wyzwanie, ale ciekawe, bo coś nowego mogę robić.
- I już masz jakieś pomysły?
- Naturalnie. Postanowiłam, że będziemy takim instytutem, który będzie bardziej aktywny i widoczny na zewnątrz. Chcę, aby mój zespół współpracował z lokalną społecznością, ale też z przedstawicielami biznesu w regionie. Zależy mi, aby do naszej teoretycznej pracy, jaką uprawiamy w instytucie, dodać więcej spojrzenia praktyków. Podejmujemy już pewne działania.
- Co na przykład?
- Niedawno zaprosiliśmy do nas profesora Andrzej Bliklego z firmy rodzinnej A. Blikle, który spotkał się ze studentami i opowiadał im o tym, jak tworzył markę swojej firmy, która działa na polskim rynku od ponad 140 lat. Studentów interesowało przede wszystkim, jak tworzono na nowo markę po transformacjach w kraju. Profesor spotkał się także z biznesmenami, mówił im o zaletach i wadach firm rodzinnych.
- Będziesz takie spotkania powtarzała?
- Tak planuję. Chciałabym aby przynajmniej raz w semestrze przyjeżdżał do nas ktoś ciekawy, kto ma coś interesującego do powiedzenia.
- Kto przyjedzie w kolejnym semestrze?
- Tego na razie nie zdradzę. Mogę tylko powiedzieć, że rozmowy trwają.
- Już jestem ciekawa.
- To może cię zainteresuje też konferencja jaką planujemy zorganizować w przyszłym roku w maju. Ma być to spotkanie biznesu i nauki. To nowość, bo do tej pory organizowaliśmy konferencje raczej naukowe.
- Skąd pomysł, aby spotkał się biznes z nauką?
- Dużo dzisiaj mówi się o potrzebie, by nauka była blisko praktyki. Aby nasze rozważania i badania, jakie prowadzimy, odbywały się w realnym świecie. Nie da się ukryć, że świat naukowców jest trochę inny. Jesteśmy przecież teoretykami. U wielu z nas jest poczucie braku kontaktu z praktyką. A przecież my uczymy. Staramy się przygotować studentów jak najlepiej. My im możemy jednak tylko dać teoretyczną podstawę. Dlatego też im szerszą współpracę będziemy nawiązywali z biznesem, tym lepszych fachowców wykształcimy. A biznes dzisiaj jest niesłychanie zmienny. Nie da się wypracować jednych zasad, jakie mogłyby obowiązywać zawsze i wszędzie. To nie te czasy. A poza tym im większy i szerszy będziemy mieli kontakt z biznesem, tym nasze badania, dyskusje, teorie będą owocne i realne, lepsze jakościowo.
- Dlaczego marketing jest taki ważny?
- Marketing często postrzegany jest tylko jako reklama, albo tylko promocja, albo w kontekście trików marketingowych i to najczęściej w negatywnym tego słowa znaczeniu. A przecież tak nie jest. Marketing to działania pożyteczne dla klientów i dla firm. Bo w końcu gdyby nie marketing, to klienci nie dowiedzieliby się o pewnych produktach czy usługach. A firmy mogą dzięki marketingowi tworzyć lepsze produkty i poprawiać swoją jakość, a tym sposobem poprawiają swoje wyniki finansowe. A te dobre wyniki finansowe powodują, że firmy mogą wpływać na całą społeczność.
- Co jest dzisiaj modne w marketingu?
- Są dwa nowe trendy. Jeden to zmiana sposobu myślenia o celu działania firmy. Teraz już nie tylko mówimy: pozyskuj swojego klienta, ale także o utrzymaniu przy sobie tego klienta. Drugim trendem jest spowodowanie, aby marketing był bardziej mierzalny. Tego oczekują finansiści. I tu jest pewien kłopot. Bo jak na przykład zmierzyć relacje z klientem, co to w ogóle są dobre relacje z klientem? Jak zmierzyć wizerunek firmy? To jest przecież coś bardzo abstrakcyjnego.
- Z tego co mówisz, to naukowcy będą mieli co robić.
- Chyba tak, ale prawdę mówiąc nie wiem czy uda nam się wypracować wszystkie mierniki, których oczekują finansiści.
Edyta Rudawska
Profesor w Katedrze Marketingu na Uniwersytecie Szczecińskim.
Autorka książek „Znaczenie relacji z klientami w procesie kształtowania wartości przedsiębiorstwa” (Wydawnictwo Uniwersytetu Szczecińskiego, 2008) i „Lojalność klientów” (PWE, 2005).
Współautorka książek m.in. takich jak: „A Discussion of the Concept of Sustainable Development Examples of Polish, Croatian and Ukrainian Markets” (2011), „CRM jako narzędzie zarządzania relacjami z klientami na rynku usług” (2005), „Zarządzanie Marketingowe” (2004).
Ekspert firmy Questus, licencjonowanego przedstawiciela The Chartered Institute of Marketing w Wielkiej Brytanii.
W 2010 roku została nagrodzona przez prezesa Narodowego Banku Polskiego prof. M. Belkę za najlepszą rozprawę habilitacyjną. Mama 16-letniej Natalii, mąż Adam jest prezesem Polskiego.
Zobacz, gdzie znajdziesz nasz bezpłatny magazyn »
[Czytaj również on-line:
MM Trendy. Szczecin | Styl | Moda | Kultura. Serwis »](http://www.mmszczecin.pl/trendy)
Kto musi dopłacić do podatków?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?