Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Konserwacja samochodu przed zimą. Na czym polega?

Materiał powstał przy współpracy z serwisem Oponeo.pl
Chociaż większość nowych samochodów jest w tej chwili fabrycznie zabezpieczona przed korozją, po kilku latach wiele z nich zaczyna rdzewieć. Ryzyko można jednak zminimalizować, serwując samochodowi dodatkową warstwę zabezpieczenia.

Teoretycznie gwarancję na perforację nadwozia dają w tej chwili wszyscy producenci. W wielu przypadkach chwaląc się najwyższej jakości blachami i materiałami lakierniczymi dają ochronę sięgającą 10-12 lat. W praktyce pęcherze rdzy wychodzą nawet na samochodach renomowanych producentów, a usunięcie problemów nie jest najczęściej łatwe. Producenci za wszelka cenę szukają powodów, aby odmówić naprawy, zrzucając winę na kierowcę. Bardzo często objawy korozji na zewnętrznej części nadwozia trzeba naprawiać samodzielnie, ponieważ gwarancja obejmuje tylko przerdzewienie elementów od środka na zewnątrz. Albo powłokę lakierniczą obejmuje tylko przez pierwsze dwa-trzy lata.

Elastyczna powłoka
Dlatego znaczenia gwarancji producenckiej nie należy przeceniać, a o samochód najlepiej zadbać we własnym zakresie. Na rynku jest wiele zakładów wykonujących profesjonalną konserwację podwozi i nadwozi.

– Sposobów na takie zabezpieczenie auta jest wiele, ale bez względu na wybór metody, celem zawsze jest walka z korozją. Podwozie po odpowiednim przygotowaniu pokrywa się warstwą środka, który odbija kamienie i osłabia niszczące działanie soli, której zimą na drogach jest mnóstwo – mówi Filip Fischer, Kierownik Działu Obsługi Klienta w Oponeo.pl S.A.

Konserwację podwozia zawsze zaczyna się od dokładnego mycia i suszenia. Następnie należy poszukać uszkodzeń i wykwitów korozji, które trzeba zlikwidować. Ponieważ spodu auta i tak nie widać, a naprawione miejsca będą przykryte warstwą konserwacji, wystarczy dokładnie zdrapać rdzę i po odtłuszczeniu miejsca pokryć je podkładem antykorozyjnym. Następnie na podwozie nanosi się płynny środek, który po wyschnięciu stworzy elastyczną powłokę, przypominającą w dotyku gumę. Taka elastyczna warstwa jest odporna na uderzenia twardych przedmiotów i chroni blachę przed kontaktem z solą. Niektóre zakłady stosują także środki przypominające w konsystencji olej. Takie rozwiązanie pełną skuteczność osiąga dopiero wówczas, gdy środek połączy się z ulicznym kurzem i brudem. Jest jednak mniej trwałe i powłokę trzeba uzupełniać raz w roku.

- Konserwacja nadwozia polega z kolei na wprowadzeniu środka konserwującego w profile zamknięte. Tu także sposoby są różne, ale najskuteczniejsze polegają na użyciu środków wędrujących, które dostają się we wszystkie mikroszczeliny. Wiele zakładów nie demontuje w tym celu tapicerki samochodu, ale wprowadza płyn przez specjalnie wykonane otwory technologiczne, którymi co pewien czas uzupełnia się konserwację – mówi Filip Fischer.

Napraw zanim zabezpieczysz
Aby ochrona nadwozia była skuteczna, trzeba jednak wcześniej pozbyć się powstałych już śladów rdzy. W warunkach domowych rdzę należy oczyścić do gołej blachy papierem ściernym albo np. śrubokrętem z szeroką główką. Następnie naprawione miejsce odtłuszcza się, np. benzyną ekstrakcyjną i pokrywa podkładem. Po jego wyschnięciu można nanieść lakier do zaprawek. Wiele marek sprzedaje w swoich serwisach gotowe zestawy lakierów przygotowane według konkretnych kodów kolorów. Bardzo często oprócz podkładu w zestawie jest lakier bazowy i bezbarwny. Nakłada się je po kolei, po wyschnięciu poprzedniej warstwy. Naprawę można powierzyć także lakiernikowi, ale trzeba mieć świadomość, że najczęściej nie ograniczy się ona do miejscowej zaprawki. Estetyczna, profesjonalna naprawa to lakierowanie całego elementu. A w szczególności w samochodach z lakierem metalicznym lub perłowym wiąże sie także z cieniowaniem, czyli częściowym lakierowaniem sąsiednich elementów, w celu uzyskania estetycznego efektu. Koszt lakierowania będzie znacznie wyższy niż domowa zaprawka.

Lepiej zapobiegać
Ceny profesjonalnej konserwacji zależą przede wszystkim od wielkości samochodu. W przypadku auta segmentu C zabezpieczenie podwozia to ok. 400-500 zł, a nadwozia minimum 400 zł. Na kompleksową usługę w samochodzie klasy średniej trzeba przygotować 1000 zł. Auto miejskie zakonserwujemy za ok. 600-700 zł. Należy jednak pamiętać, że profesjonalna naprawa jednego korodującego elementu wraz z cieniowaniem to minimum 500-600 zł. Dlatego bardziej opłaca się zapobiegać rdzewieniu samochodu.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na slawno.naszemiasto.pl Nasze Miasto