Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

20 lat temu zamknięto Morską Stocznię Jachtową

pasjonat
pasjonat
Listopad to okres rozliczania się z przeszłością, nieraz nawet z tą najświetniejszą w dziejach Szczecina. A taką było istnienie i działalność produkcyjna w Szczecinie Morskiej Stoczni Jachtowej.

Morska Stocznia Jachtowa im. Leonida Teligi powstała w odbudowanych i rozbudowanych pomieszczeniach dawnej Stoczni Bałtyckiej przy ul Światowida 6. Zabudowania stoczni zniszczono kompletnie w czasie II wojny światowej. Odbudowano po 1945 r pod uruchomienie tutaj warsztatów szkutniczych.

W 1947 r istniejące w Nowym Warpnie Warsztaty Szkutnicze zostały przeniesione do Szczecina i zlokalizowane przy ul Światowida 20. Przedmiotem działalności do 1949 r były remonty i konserwacja sprzętu rybackiego.

W 1950 r przekształcono je w Stocznię Jachtową, a 13.03.1951 r w Szczecińską Stocznię Jachtową. W maju 1956 roku szczeciński Urząd Morski przekazał Stoczni nabrzeże "MAK 3" należące przed wojną do stoczni Bałtyckiej. Odbudowano znajdujące się na nim hale produkcyjne, magazyny i warsztaty oraz uregulowano nabrzeże i w 1958 roku przeniesiono Szczecińską Stocznię Jachtową do obiektów przy ulicy Światowida 6–10.

Po przeniesieniu do nowej siedziby, działalność stoczni zaczęła się rozwijać w kierunku produkcji szkutniczej, W 1961 r zwodowano pierwszy pełnomorski jacht „Folksboat”, potem „Micron”, „Omega”, „Tom 110”, „Vega”. W latach 1964-69 zbudowano nowe typy jachtów: „Scorpius”, „”Antares”, „”Arcuturs”, „Dragon”, „Kapella”, „Kuter” i in. Wszystkie w oparciu o polską dokumentację konstrukcyjną.

Od 1970 r stocznia parała się także wyposażaniem budynków publicznych i lokali handlowych. W 1972 r zbudowano prototyp jachtu w klasie 1 tony „Taurus” oraz „Polonez”, na którym kpt .ż. w. Krzysztof Baranowski odbył samotny rejs dookoła świata. W 1973 r produkowano jachty z laminatów poliestrowo-szklanych typu „Carina” i „Carter-30” eksportując je do Europy Zachodniej.

W 1975 r powstał jacht „Spaniel”, na którym kpt. ż. w. K. Jaworski wziął udział w regatach „Ostar 70” w 1978 r. W 1978 r na targach jachtów w Zagrzebiu „Carina P” uzyskała złoty medal. Do produkcji wprowadzono nową rodzinę jachtów „Cetus” konstrukcji K. Jaworskiego za który w/w otrzymał „Srebny Sekstans” najwyższe trofeum żeglarskie.

W 1976-77 r wspólnie z firmą szwedzką skonstruowano jacht „Skiper” którego produkcja wynosiła nawet 200 szt. rocznie. W 1979 r zbudowano jacht „Nikell” dla żeglarza R. Konkolskiego z Czechosłowacji. U schyłku lat 70-tych zbudowano „Spaniela II”. Na tych jachtach żeglarze polscy K. Jaworski, J. Rakowicz osiągnęli sukcesy w regatach samotnych żeglarzy.

W 1983 r „Cetus” kpt. J. Siudy osiągnął największą szybkość na mistrzostwach Polski oraz XV regatach „Gryfa Pomorskiego”. W 1985 r powstał jacht 3,4 tony „Opty 104” konstrukcji inż. M Tuńskiego, a w 1989 „Opty 116”.

W 1983 r zwodowano tysięczny jacht typu „Carina”. Odbiorcami jachtów MSJ były: ZSRR, Dania, Kanada, Czechosłowacja, Bułgaria, Węgry.

W wyniku przeobrażeń organizacyjnych w 1988 r powstała polsko-szwedzka spółka z o.o „Cantiga”, a w 1989 r druga o nazwie Morska Stocznia Jachtowa „Teliga” z o.o. Działalność produkcyjną stocznia zakończyła w październiku 1989 r.

Trudności finansowe spowodowały upadek stoczni i poddanie jej nieruchomości licytacji 30.09.1994r. 25 listopada 1994 r w drodze przetargu przeszła do spółki polsko-niemieckiej „B und S”.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Dziennik Zachodni / Wielki Piątek

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na szczecin.naszemiasto.pl Nasze Miasto